غذای خانگی سه سار چیتگر

نظریه شخصیت و مراحل رشد روانی- جنسی فروید - ژولی پولی

نظریه شخصیت و مراحل رشد روانی- جنسی فروید

نظریه شخصیت و مراحل رشد روانی- جنسی فروید

8 مرداد 1398

از قدیم بسیاری از افراد تصور می کردند که کودکان هیچ چیزی را درک نمی کنند و بسیاری از اعمال زشت و ناپسند را جلوی چشم کودکان انجام می دادند با این تصور که بچه ها هیچ چیزی نمی فهمند.

پس از اینکه مباحث روانشناسی بطور تخصصی مطرح شد  و بررسی هایی در زمینه نقش کودکی و شکل گرفتن شخصیت فرد در ۶ سال اول زندگیش انجام گرفت. مشخص شد که شخص در سنین کودکی علاوه بر شرایط جسمانی و فیزیکی از نظر روحی، هوشی، شخصیتی، عاطفی، جنسی رشد می کند و شخصیتش شکل می گیرد.  

زیگموند فروید عصب شناس مشهور اتریشی که به پدر علم روانکاوری در جهان شناخته می شود، نظریه های بسیاری در زمینه روانشناسی و مسائل مربوط به خانواده و رشد فردی، انگیزشی، مسائل جنسی و … دارد.

فروید در یکی از نظریه هایش که که با عنوان مراحل رشد روانی- جنسی فروید شناخته می شود، به همین موضوع اشاره کرده است که شخصیت فرد در ۶ سال اول زندگیش شکل می گیرد و مشکلات روانی و آسیب هایی که در سنین بزرگسالی به فرد وارد می شود حاصل دوره ی کودکی است که سپری کرده است.

مراحل رشد روانی- جنسی فروید (مراحل رشد شخصیت فروید) شامل ۵ بخش است:

  1. مرحله دهانی (تیپ شخصیتی دهانی): (۰ تا ۲ سالگی)
    این تیپ شخصیتی سن بدو تولد تا ۲ سالگی کودک را شامل می شود. کودک در این بازه سنی از طریق دهانش لذت دنیا را درک می کند و دو کار اصلی را که با دهان انجام می دهد خوردن یا مکیدن و گاز گرفتن و تف کردن را شامل می شود. کودک در این سن سینه مادر یا شیشه شیر را می مکد یا غذاهایی را می خورد یا پستانک، سینه مادر را گاز می گیرد و غذاها را پس می زند. کودکانی که در این سنین نارس هستند و برای شیر خوردن یا غذا خوردن وابستگی بسیار زیادی به آدمهای اطرافشان دارند و از مرحله خوردن لذت کافی را می برند. در بزرگسالی نیز شخصیتی منفعل خواهند داشت، این گونه افراد به سرعت به دیگران اعتماد می کنند، ساده لوح و زود باور هستند و شخصیتی وابسته دارند. زمانیکه کودک دندان در می آورد و سینه مادر را گاز می گیرد، اگر کودک در این مرحله لذت بیشتری ببرد در آینده به شخصیتی پرخاشگری، عصبی، اهل جر و بحث و حسود تبدیل می شود.
  2. مرحله مقعدی (تیپ شخصیتی مقعدی): (۲ تا ۳ سالگی)
    پس از اینکه کودک از مرحله اول گذشت و شیردادن به کودک قطع شد، وارد مرحله دوم می شود و مرحله آموزش دستشویی رفتن به صورت مستقل به کودک داده می شود. در این مرحله کودک دو حس دفع مدفوع و نگهداشتن آن را تجربه می کند.
    مرحله مقعدی و آموزش توالت رفتن به کودک تاثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت وی دارد. اگر آموزش این مرحله بدرستی انجام نشود و مادر و پدرش تلاششان را بکنند که عمل دفع کودک در مکان خاصی (دستشویی) انجام شود. پرخاشگری و تحت فشار دادن والدین موجب شکل گیری بی نظمی شخصیتی، پرخاشگری، ستمگری فرد در بزرگسالی می شود.
    اگر کودک چند روزی عمل دفع را انجام ندهد (یبوست و …) و والدین به دلیل انجام ندادن عمل دفع کودک دچار استرش شوند و توجه بیش از حدی نسبت به کودک خود داشته باشند. این عمل می تواند موجب شگل گیری نظم، لجبازی، خسیس بودن، با وجدان بودن شخص در بزرگسالی شود.
  3. مرحله آلتی (شخصیت آلتی): (۴ تا ۵ سالگی)
    در این سنین کودکان توجه بسیاری به آلت تناسلی و اندام های جنسی خود پیدا می کنند. گاه دیده شده که به بازی کردن با آلت تناسلی و حتی استمنا می پردازند که مورد شماتت و سرزنش والدین خود قرار می گیرند.
    در این سنین پسران به سمت مادر خود گرایش پیدا می کنند و دختران به سمت پدران خود گرایش می یابند.  
    نظر فروید در مورد شخصیت آلتی مردانه در بزرگسالی: جسور، مغرور، خود شیفته، مردانی که روابط جنسی مکرر برقرار می کنند و از این طریق مردانگی خود را نشان می دهند.
    نظر فروید در مورد شخصیت آلتی زنانه در بزرگسالی: افرادی که تمایل دارند زنانگی خود را بیش از حد نشان دهند و از طریق جذابیت ظاهری خود بر مردان مسلط شوند.
  4. مرحله نهفتگی (شخصیت نهفتگی): (۶ تا ۱۲ سالگی)
    در این دوره والدین و کودکان تا اندازه ای به آرامش می رسند و مسائل جنسی تا حدودی در این سنین در وجود کودک خاموش می شود. کودکان دختر و پسر در این سن و سال به جنس موافق خود گرایش پیدا می کنند. کودکان در این سنین می توانند به فعالیت های تحصیلی و ورزشی و شکوفایی استعدادهای خود بپردازند.
  5. مرحله تناسلی (شخصیت تناسلی): (سنین بلوغ تا بزرگسالی)
    آخرین مرحله رشد شخصیتی از دیدگاه فروید با مرحله تناسلی و آغاز سنین بلوغ به پایان می رسد. در این مرحله بدن از نظر فیزیولوژیکی جا افتاده می شود.
    البته در آغاز دوره بلوغ و پس از آن فشارهای جنسی بر روی شخص وجود دارد که فرد می تواند از طریق جایگزین های جامعه پسند در سنین نوجوانی و سپس از طریق ارتباط با جنس مخالف (ازدواج) آن را در سنین بزرگسالی ارضا کند.

دوستان عزیز اگر به مباحث روانشناسی شخصیت علاقمند هستید می توانید از سایر مقالات روانشناسی شخصیت مجله خبری ژولی پولی بازدید نمایید:

تستی ساده برای تشخیص تیپ شخصیتی و رفتارشناسی خود و دیگران
شخصیت شناسی ویلیام شلدون براساس هیکل و فیزیک بدنی
تیپ شخصیتی (شغلی) خود را با نظریه جان هالند پیدا کنید