غذای خانگی سه سار چیتگر

تیپ شخصیتی (شغلی) خود را با نظریه جان هالند پیدا کنید - ژولی پولی

تیپ شخصیتی (شغلی) خود را با نظریه جان هالند پیدا کنید

تیپ شخصیتی (شغلی) خود را با نظریه جان هالند پیدا کنید

27 تیر 1398


جان هالند استاد جامعه شناسی و روانشناس و نظریه پرداز معاصر اهل آمریکا اعتقاد داشت که شخصیت آدم ها نقش بسزایی در زندگی و انتخاب شغلشان دارد.

طبق نظریه جان هالند شخصیت آدم ها در ۶ دسته (تیپ شخصیتی) تقسیم بندی می شود که معمولا همه آدم ها درصدی از این ویژگی ها را دارا می باشند، ولی معمولا تیپهای شخصیتی که غالب است شخصیت هر فرد را تشکیل می دهد. لازم بذکر  است طبق این نظریه ۷۲۰ حالت میتواند یک فرد در شخصیتش داشته باشد.

با بخش روانشناسی مجله خبری ژولی پولی همراه شوید تا شما را با ۶ تیپ شخصیتی جان هالند آشنا کنیم. ما می خواهیم شما دوستان عزیز در پایان این مقاله یک ارزیابی از شخصیت خود داشته باشید و حی بتوانید تیپ شخصیتی خود و دوستان و آشنایان خود را حدس بزنید.

نظریه تیپ شناسی جان هالند
  1. شخصیت واقع گرا، ابزاری یا اقتصادی(Realistic): انسانهایی هستند که کاملا دید مادی گرایانه به مسائل دارند یا به اصطلاح، ابزاری برای رسیدن به اهدافشان مشخص می کنند، بیشتر از طریق ابزار ارتباط برقرار می کنند، در تصویر و تجسم سازی از مسائل خیلی قوی هستند، خوب صحبت می کنند، با دست مسائل را تشریح می کنند، معمولا با مقدار و حجم و عدد مسائل را می سنجند و تصمیم گیری می کنند. روابط انسانی برایشان ارزش کمتری دارد و بیشتر تمایل دارد در مورد مسائل کاری صحبت کند تا بیان احساساتشان.
  2. شخصیت هنری (Artistic): همان طور از اسم این شخصیت مشخص است این گروه شامل افراد هنرمند می باشد که با تمام مسائل آرام برخورد می کنند. این افراد از روتین کار کردن اذیت می شوند، بطور کلی خودشان را نسبت به دیگران متفاوت می دانند، اهل رفتارهای فانتزی هستند، در چارچوب قرار نمی گیرند، این افراد بیشتر به حواشی یک مسئله می پردازند تا اصل یک موضوع، فرم خلاقانه ای در برخورد با هر موضوعی دارند.
  3. شخصیت اجتماعی (Social): اگر بخواهیم تعریفی برای این نوع تیپ شخصیتی داشته باشد. این افراد دارای روابط عمومی و اعتماد به نفس بالایی می باشند، کارهایشان را با مرام و معرفت انجام می دهند، از قربانی کردن خودشان لذت می برند، از تقدیر شدن خوششان می آید، به محبت و دوست داشته شدن علاقمند هستند، از عهده ی کارهای گروهی بخوبی بر می آیند، اگر در جمع مورد انتقاد قرار بگیرند با تنبیه کردن فرد جبران خواهند کرد. بطور کلی ارتباط انسانی این گروه خوب است و به دنبال کمک کردن به دیگران هستند.
  4. متهور و جسور (Enterprising): این تیپ شخصتی برای مدیریت و رهبری مناسب می باشند، با تحکم رفتار می کنند، در گفتارشان از جملات امری استفاده می کنند، انتقاد پذیر نیستند، مسئولیت پذیر هستند، از دیگران انتقاد می کنند، در تصمیم گیری مصمم هستند، اهل عذرخواهی کردن نیستند، گاه افراد خود خواه و  خود شیفته ای هستند.
  5.  جستجوگر (Invertigative): افرادی هستند که دائما در حال جمع آوری اطلاعات علمی و عادی روزمره هستند. اصولا تصمیم گیر هستند نه تصمیم ساز، دقیق و ریز بین به مسائل نگاه می کنند، بطور کلی جمع آوری اطلاعات را دوست دارند. در نگاه عامیانه افراد کنجکاو یا فضولی هستند.
  6. اداری، سنتی و قراردادی (Conventional): افرادی هستند طبق قانون و قاعده عمل می کنند و هیچگاه خارج از چارچوبی که مشخص شده اقدامی نمی کنند و نمی پذیرند. اهل عمل و منظم و قانون مدار هستند و طبق آیین نامه و بخش نامه فقط عمل می کنند.

حال که با ۶ تیپ شخصیتی جان هالند آشنا شدید، نوبت شماست که تیپ شخصیتی خودتان را مشخص کنید.

شناخت تیپ شخصیتی شما می تواند در زمینه ی ارتباط شما با شغلتان بسیار موثر باشد و حتی با شناخت تیپ شخصیتی خود می توانید میزان علاقه ای که به کارتان دارید را بسنجید.

نکته ای که خیلی مهم است شما باید از ۶ تیپ شخصیتی دو تیپ که در شما بارزتر است را از ۶ موردی که در نظریه هالند بیان شده انتخاب نمایید که تیپ شخصیتی شما مشخص شود.

دوستان عزیزم اگر تیپ شخصیتی خود را توانستید با استفاده از نظریه هالند حدس بزنید حتما برای ما در بخش نظرات تیپ شخصیتی خود را ارسال بفرمایید تا ما بتوانیم با تیپ شخصیتی شما بیشتر آشنا شویم.

شخصیت شناسی ویلیام شلدون براساس هیکل