غذای خانگی سه سار چیتگر

بیوگرافی علیرضا زاکانی کاندید انتخابات۱۴۰۰+ عکس - ژولی پولی

بیوگرافی علیرضا زاکانی کاندید انتخابات۱۴۰۰+ عکس

بیوگرافی علیرضا زاکانی کاندید انتخابات۱۴۰۰+ عکس

7 خرداد 1400

بیوگرافی علیرضا زاکانی کاندید انتخابات۱۴۰۰+ عکس را در قسمت اخبار سیاسی مجله خبری ژولی پولی مشاهده نمایید.

علیرضا زاکانی زاده ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ در تهران سیاستمدار اصولگرا،رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نماینده قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. او، مسئول اسبق سازمان سازمان بسیج دانشجویی، عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر بوده و نمایندگی مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام را برعهده داشته‌است. او فعالیت مطبوعاتی نیز دارد و علاوه بر دو دوره عضویت در هیئت منصفه دادگاه مطبوعات، صاحب وب سایت خبری جهان نیوز و هفته نامه پنجره است.

او برای ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ نامزد و توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد. ولی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ احراز صلاحیت شد. در گفتگویی که سیامک ره پیک، عضو شورای نگهبان با برنامه «گفتگوی ویژه خبری» داشت، دلیل برخی احراز صلاحیتها را رفع ایراد قبلی رد صلاحیت یا کسب امتیاز جهت قرار گرفتن در حیطه احراز صلاحیت عنوان شد. همچنین وی توضیح داد که در برخی موارد، برخی نامزدها، سوابق مدیریتی کاملی نداشته‌اند که در سالهای اخیر این نقیصه برطرف، و احراز صلاحیت نامزد محرز گردید.

اوایل زندگی و تحصیلات

علیرضا زاکانی متولد سال ۱۳۴۴ در محله میدان خراسان تهران است و در همین منطه نیز دوران کودکی و نوجوانی‌اش را سپری کرده‌است. پدربزرگ مادری زاکانی، ترک و از اهالی تبریز است. اجداد پدری‌اش نیز در روستاهای شمالی تهران (زایگان و لالان) زندگی می‌کردند. پدر او حسین زاکانی از پهلوانان تهران و منطقه شهر ری بود که برای مدت ۲۸ سال، مسئولیت برگزاری مراسم سالگرد مرحوم غلامرضا تختی را برعهده داشت.

زاکانی در سال ۱۳۶۲ همزمان با حضور در جنگ ایران و عراق و مجروحیت ناحیه دست، پا و گردن مدرک دیپلم خود را گرفته‌است. او دربارهٔ انتشار کارنامه تحصیلی‌اش در دوره دبیرستان که در چند درس نمرات خوبی کسب نکرده در فضای مجازی، گفت است: «اینکه بنده در دوران دبیرستان هیچگاه نمراتی را که ذکر کرده‌اید نداشته‌ام و تنها در سال ۶۲ دو تا تجدیدی دارم؛ زیرا بنده سال ۶۲ تا ۲۳ اردیبهشت ماه در جبهه بودم و تنها ۷ روز بدون معلم درس خواندم و در طول تحصیل هم به علت حضور در منطقه عملیاتی ترک تحصیل تلقی شده بودم و آن دو درس هم مدتی بعد امتحان دادم و قبول شدم.»

دانشگاه

پس از پایان جنگ، او در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شده و سپس در رشته پزشکی هسته‌ای، تخصص گرفت.

دربارهٔ مدرک تحصیلی او نیز شایعاتی وجود داشت و یک وبسایت خبری بامداد (نزدیک به محمود احمدی‌نژاد) با انتشار تصویری اعلام کرد که علیرضا زاکانی در دوره تحصیل خود ۳ ترم مشروط شده‌است. او در این باره نیز گفته که «ذیل همان نامه منتشر شده در بامداد نوشته شده بود که دو ترم از این سه ترم از مشروطی درآمده‌ام که دلیل آن تأخیر در اعلام نمرات بوده‌است که هنوز این چنین مشکلاتی برای دانشجویان رخ می‌دهد و نکته دیگر آنکه آن یک ترم هم به آن دلیل مشروط شدم که مجبور بودم در کنار درس و مسئولیت بسیج دانشگاه برای تأمین خرج زندگی؛ یازده ماه از سال با ماشین کار کنم!”

انتخابات ریاست جمهوری

علیرضا زاکانی در ۲ دوره پیاپی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ و انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ با حضور در ستاد انتخاباتی وزارت کشور در یازدهمین و دوازدهمین دوره انتخابات نام‌نویسی که پس از بررسی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

احراز صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

علیرضا زاکانی در سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز شرکت کرد که با نظر شورای نگهبان احراز صلاحیت شد. طی احکامی روح‌الله متفکر آزاد (نماینده تبریز) ریاست ستاد انتخاباتی زاکانی و مالک شریعتی (نماینده تهران) سخنگوی ستاد انتخاباتی او شدند.