غذای خانگی سه سار چیتگر

۶ روش برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا - ژولی پولی

۶ روش برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا

۶ روش برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا

30 خرداد 1398

اگر شما هم جزو افرادی هستید که پا به سن گذاشته اید و هنوز به فکر پرهیز غذایی، ورزش کردن، ترک سیگار، کاهش استرس و … نیفتاده اید، پس باید خودتان را باید برای افزایش فشار خون و مشکلات ناشی از آن آماده کنید.

به جرئت می توان گفت که بیش از نیمی از مردم بدون آنکه خودشان بدانند دچار فشار خون بالا شده اند، بیماری فشار خون بالا را قاتل بی صدا می نامند به دلیل آنکه علائمی انحصاری برای خودش ندارد.

کنترل فشار خون بالا

در زیر شما را با ۶ روش برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا آشنا خواهیم کرد:

  1. تغذیه خود را اصلاح کنید.
    تلاش کنید در سبد غذایی خود موادی را که در جلوگیری از فشار خون بالا موثر هستند را بگنجانید. این غذاها شامل میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات و همچنین غذاهای کم چرب هستند. سعی کنید از مواد غذایی دارای پتاسیم بالا استفاده کنید. از مصرف غذاهای حاوی چربی های اشباع شده پرهیز کنید. لبنیات از نوع کم چرب مصرف کنید.
    مواد غذایی با پتاسیم بالا: کشمش، زردآلو، آرد سویا، سبوس گندم، موز، طالبی، پرتقال، گوجه فرنگی
    غذاهایی با چربی اشباع شده: کره، روغن های جامد، دنبه، چربی های حیوانی
  2. نمک را تا حد امکان در غذاهای خود کم کنید.
    از خوردن غذاهای کنسروی بپرهیزید. نمکدان را از سفره غذا حذف کنید. از غذاهای آماده و فست فودی کمتر استفاده کنید. از خوردن ترشیجات که نمک به آن افزوده شده اجتناب کنید. سعی کنید در طبخ روزانه نمک را کم کنید. میزان نمک مورد نیاز روزانه برای افراد سالم کمتر از ۵ گرم (یک قاشق چایخوری) و برای افراد بالای ۵۰ سال و افراد بیمار کمتر از ۳ گرم است. باید توجه کرد در بسیاری از مواد غذایی سدیم پنهان وجود دارد. پس باید به برچسب های هر گونه موادغذایی کارخانه ای یا کنسروی توجه کرد.
  3. وزن خود را در حد نرمال نگهدارید.
    اگر اضافه وزن دارید، حتی اگر ۲ کیلوگرم وزن کم کنید، در کاهش فشار خون تاثیر گذار است.
  4. فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.
    فعالیت بدنی منظم می تواند فشارخون شما را پایین بیاورد و وزن شما را تحت کنترل در آورد. انجام حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی منظم و با شدت متوسط را جز برنامه روزانه خود قرار دهید.
  5. مصرف دخانیات را کنار بگذارید.
    باور داشته باشد که دخانیات سلامتی شما را به شدت تهدید می کند. شما فقط به خودتان تعلق ندارید بلکه عضوی از یک خانواده هستید. بنابراین تلاش کنید و از مراکز ترک دخانیات کمک بگیرید.
  6. استرس را مدیریت کنید.
    تا جاییکه می توانید استرس خود را کاهش داده و زندگی خود را مدیریت کنید. روشهایی مانند آرام سازی یا ریلکسیشن، تنفس های عمیق و خواب کافی و فعالیت بدنی منظم می تواند در کاهش استرس موثر باشد.