غذای خانگی سه سار چیتگر

ماجرای دهقان فداکار تکرار شد!!+ ویدیو - ژولی پولی

ماجرای دهقان فداکار تکرار شد!!+ ویدیو

ماجرای دهقان فداکار تکرار شد!!+ ویدیو

16 اردیبهشت 1400

ماجرای دهقان فداکار تکرار شد!!+ ویدیو+ قطار مسیر گرمسار به فیروزکوه نجات یافت را در قسمت اخبار حوادث مشاهده نمایید.

مشاهده ویدیو:

بارش شدید باران، عصر روز گذشته در حبله‌رود گرمسار و منطقه محمودآباد باعث جاری شدن سیلاب شد.
مردم منطقه پس از مشاهده نزدیک شدن قطار به محل سیلاب، خود را در مسیر قطار قرار داده تا از فاجعه احتمالی پیشگیری کنند.
‌لوکوموتیوران پس از مشاهده مردم، قطار را متوقف کرد.

دهقان فداکار کیست؟

اَزبرعلی حاجوی معروف به ریزعلی حاجوی و دهقان فداکار ۵ اسفند ۱۳۰۹ الی۱۱ آذر ۱۳۹۶ در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی فرزند علی‌اصغر، فردی بود که داستان تلاش او برای جلوگیری از برخورد قطار با سنگ‌های فروریخته از کوه سال‌ها با عنوان «دهقان فداکار» در کتاب فارسی سوم دبستان چاپ می‌شد. در سال‌های اخیر شکل مختصرتر شده داستان او در درس «فداکاران» کتاب فارسی همین پایه گنجانده شده‌است.

علت طوفان و بارش باران:

ریزعلی خواجوی، فرزند علی‌اصغر، روز ۵ اسفند ۱۳۰۹ در روستای قلعه‌جوق شهرستان میانه متولد شد.

او در آبان ۱۳۴۰، در سن سی و دو سالگی شب‌هنگام در حالی که در کنار ریل قطار حرکت می‌کرد، متوجّه مسدود شدن مسیر قطار به علت ریزش کوه شد. در آن هنگام برای نجات قطار و مسافران آن، کُت خود را آتش زد و به سمت قطار حرکت کرد؛ این کار نتوانست مسئولین قطار را آگاه سازد و در نهایت با شلیک چند گلوله از تفنگ شکاری خود، توانست باعث توقف قطار شود.

تقدیر از دهقان فداکار:

در سال ۱۳۸۵ در سومین همایش اعطای تندیس ملی فداکاری از وی تجلیل شد و این تندیس به او اهدا شد. این مراسم در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. دهقان فداکار ترک‌زبان بود و قادر به صحبت کردن به زبان فارسی نبود. به همین دلیل مترجمی سخنان وی را به فارسی ترجمه کرد.

در سینما:

ماجرای دهقان فداکار یکبار در سال ۱۳۴۷ با روایتی مشابه دستمایهٔ فیلم مستندی به نام «اون شب که بارون اومد (حماسهٔ روستازادهٔ گرگانی)» به کارگردانی کامران شیردل قرار گرفت.

درگذشت:

ریزعلی خواجوی در روز شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ در سن ۸۶ سالگی بعد از تحمل ۲۰ روز بیماری در بیمارستان امام رضای تبریز درگذشت. و در ۱۳ آذر در زادگاهش شهرستان میانه به خاک سپرده شد.