غذای خانگی سه سار چیتگر

اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر در بندر عباس - ژولی پولی

اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر در بندر عباس

اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر در بندر عباس

21 بهمن 1399

اکران فیلم های سی ونهمین جشنواره فیلم فجر برای شهرهای مختلف ایران را در قسمت سینما و تلویزیون مجله خبری ژولی پولی دنبال نمایید.

به گزارش ژولی پولی به نقل ازخبرگزاری ایسنا در روز ششم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس فیلم های “مصلحت” و “تک تیرانداز” در دو سینما ستاره شهر و ستاره جنوب بندرعباس به اکران درآمد که برخلاف پیش بینی ها شاهد استقبال مناسب به خصوص برای نمایش فیلم تک تیرانداز بودیم که نشان از وجود طرفداران فیلم هایی با ژانر جنگ و دفاع مقدس در بین تماشاگران بندرعباسی دارد.

مصلحت

در جشنواره امسال «مصلحت» نام فیلمی پرهیجان است که نام اولیه‌اش «مصلحت نظام» بوده است. از همین نام می‌توان به حساسیت موضوع فیلم پی برد. اولین تجربه بلند حسین دارابی در مقام کارگردان به فیلم‌درآوردن فیلم‌نامه‌ای از رضا زهتابچیان است که دو سال پیش با فیلم «دیدن این فیلم جرم است» به جشنواره فیلم فجر آمده بود.

موضوع فیلم

مصلحت نگاه متفاوتی به ساختار دستگاه قضا در سال‌های اول انقلاب دارد، نگاهی که می‌توان آن را به بخش‌های دیگر جامعه هم تعمیم داد. در این فیلم ما با آقازاده‌ای متفاوت از آنچه که این روزها با آن مواجه هستیم روبه‌روییم.

نقد کارشناسی

یک منتقد سینما در خصوص این فیلم به ایسنا، گفت: جریانی از اواسط دهه ۹۰ در سینمای موسوم به انقلاب و ارزشی به راه افتاد که بحث انتقاد از درون را مطرح کنند که این فیلم هم در آن جهت ساخته شده بود.

رضا هاشمی زاده با بیان اینکه این فیلم از جهت شخصیت پردازی و صحنه سازی های قابل اعتنا، دیالوگ ها و نقش ها قابل قبول بود و کشش لازم را برای دنبال کنندگی مخاطب داشت، تصریح کرد: اما بیش از اندازه مسائل آرمانی و شعارهای ایده آل را مطرح کرده بود و بحث عمده این فیلم شعارهایی بود که در چشم وجود داشت و بیننده را اذیت می کرد.

وی با اشاره به اینکه فیلم در لایه ی دیگری هم قصه ای جنایی دارد و مصلحت را در فدا شدن عدالت می بینند که دو گفتمان قاضی و افراد دور و برش که خود را محور حق می دانند و گفتمان دیگری انقلابی عدالت محور و حق طلبی است، خاطرنشان کرد: ایفای نقش بازیگران مناسب بود و ساختار فیلم پرکشش و شخصیت پردازی ها نسبتأ مناسب بود.

هاشمی زاده در پایان گفت: روایت فیلم بیش از اندازه آرمانی و متصل به ایده آل هایی بود که در حال حاضر هم نیست اما بازیادآوری جریانات ابتدای انقلاب قابل توجه و نسبتأ فیلم خوبی بود.

تک تیرانداز

فیلم سینمایی «تک تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری، برشی کوتاه از حضور حماسی عبدالرسول زرین است و داستان بهترین تک‌تیرانداز دوران دفاع مقدس را در قالب یک داستان جذاب و اکشن روایت می‌کند.

موضوع

شهید عبدالرسول زرین یکی از جاودانه‌ترین نام‌های دوران جنگ هشت‌ساله است و از آن‌جایی که مقام سرداری و سرلشکری نداشته، به اندازه سایر هم‌رزمانش مورد توجه قرار نمی‌گیرد. با این حال او به عنوان تاثیرگذارترین تک تیرانداز در دوران جنگ، نقش مهمی در پیشروی نیروهای ایرانی داشته و بارها در دل مخمصه قرار گرفته تا هر گره کوری را باز کند.

نقد کارشناسی

یک منتقد سینما در خصوص این فیلم به ایسنا، گفت: اگر ژانر جنگ و پرداخت به قهرمانان جنگ تاریخ طول و درازی دارد، ما هم با توجاه جنگ هشت ساله دفاع مقدس و قهرمانان فراوانی که داریم متأسفانه فیلم تک تیرانداز در شخصیت پردازی قدرت و توان ارائه یک شخصیت قهرمان اصیل ایرانی را نداشت.

رضا هاشمی زاده با بیان اینکه نتوانستیم همزادپنداری مناسبی با شخصیت اصلی فیلم داشته باشیم، تصریح کرد: به جای دیدن فیلم مشغول به شنیدن بودیم که در خصوص شهید زرین در اردوگاه عراقی ها گفته می شد اما ما این تک تیرانداز رو نمی دیدیم.

وی با اشاره به اینکه به هیچ وجه نمی توان گفت شهید زرین در این فیلم همان شخصیتی است که راجع به آن این همه صحبت شده است، خاطرنشان کرد: ضعف فیلمنامه و شخصیت پردازی نتوانسته بود قهرمان اصلی فیلم را به مخاطب نشان دهد و بسیار ساده و سطحی و کم عمق شهید زرین معرفی شده بود.

این منتقد سینما در پایان گفت: ایفای نقش کامبیز دیرباز متوسط رو به پایین بود که هیچ وجه قهرمانانه ای در آن وجود نداشت و به خوبی تراش نخورده بود.

برنامه امروز ۲۱ بهمن

“ستاره بازی” و “بی همه چیز” سه شنبه ۲۱ بهمن به ترتیب در ساعت های ۱۵ و ۱۸ در سینما ستاره جنوب بندرعباس و “بی همه چیز” و “ستاره بازی” در ساعت های ۱۵ و ۱۸ در سینما ستاره شهر بندرعباس به اکران درخواهد آمد.