غذای خانگی سه سار چیتگر

طبق قانون تهیه جهیزیه بر عهده ی زن است یا مرد؟ - ژولی پولی

طبق قانون تهیه جهیزیه بر عهده ی زن است یا مرد؟

طبق قانون تهیه جهیزیه بر عهده ی زن است یا مرد؟

8 آبان 1398

ازدواج و انتخاب شریک زندگی یکی از مهمترین بخش های زندگی هر دختر و پسری می باشد.

اما وقتی تمام مراحل به خوبی و خوشی انجام می شود، هر چه به تاریخ عروسی نزدیک می شود، دختر و پسر و خانواده هایشان دچار استرس بیشتری از جهت تامین خرج و مخارج مراسم عروسی می شوند.

داماد و خانواده اش از جهت تامین مخارج جشن عروسی و تهیه مسکن، عروس و خانواده اش نیز از جهت تهیه جهیزیه در این اوضاع اقتصادی و مالی دچار بحران می شوند.

بخصوص در چند سال اخیر که چشم و هم چشمی و تمایل به تهیه ی کالاهای تجملی، شیک و لاکچری و گاها بلا استفاده رواج یافته و مراسم هایی همچون عروس تماشا و جهاز برون (جهاز بران) زیاد شده است، خانواده ی عروس دچار استرس می شوند که تا حد امکان بتوانند آبروداری کنند.

حتی در ایران شغل هایی به وجود آمده که رنگ و لعاب خاصی به جهیزیه می دهد تا جهاز عروس را شکیل تر نشان دهد، دیزاینرهای جهیزیه مبالغ هنگفتی می گیرند تا جهاز را قشنگ تزیین کنند بطوری که اسباب و اثاثیه ی خریداری شده به چشم بیاید و جلوی چشم زنان فامیل، زیباتر جلوه کند.

برخی اعتقاد دارند که میزان جهیزیه ای که عروس به خانه ی داماد می برد باید با میزان مهریه ای که داماد برای عروس مشخص می کند تناسب داشته باشد!! این یک باور غلط است… تامین جهیزیه هیچ ارتباطی به پرداخت مهریه ندارد…

اما این وسط سوالی که مطرح می شود این است که تامین جهیزیه ی عروس بر عهده ی دختر و خانواده اش است؟ و آیا خرید این همه جهیزیه که برخی از لوازم آن تا سالها شاید مورد استفاده قرار نگیرد می تواند ضامن خوشبختی این زوج باشد یا خیر؟

طبق عرف در کشور ما ایران، دختران و خانواده هایشان وسایل و لوازم جهت شروع زندگی مشترک را تهیه می کنند که جهیزیه نامیده می شود.

در چند وقت اخیر پیامی در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام در حال انتشار است که به این نکته اشاره کرده که زن مسئول تهیه ی جهیزیه نیست و مردان مسئول تامین جهیزیه هستند.

زن باید جهیزیه بخرد یا مرد؟

آیا به راستی مردان مسئول تهیه ی جهیزیه هستند؟

به دلیل فرهنگسازی نادرستی که در جامعه ی ما انجام شده، دختران باید در هنگام ازدواج مسئول تهیه ی جهیزیه باشند و این موضوع فشارهای مالی و روانی بسیاری را به دختران و خانواده هایشان تامین می کند.

برخی دختران برای حفظ آبروی خانواده هایشان، فرصت های ازدواج را از دست می دهند، از سن ازدواج می گذرند و تا پایان عمرشان شانس خوشبختی و تجربه ی یک زندگی مشترک موفق را از دست می دهند.

از نظر قانونی در ماده ی ۱۱۰۷ قانونی مدنی، تهیه کردن وسایل خانگی که در واقع همان جهیزیه است از مواد نفقه می باشد و که مرد لازم است جهت فراهم نمودن آن اقدام نماید. (پس در واقع تهیه ی جهیزیه بر عهده ی مرد می باشد.)

پس طبق قانون تامین کننده ی جهیزیه، مردان می باشند و دختران و خانواده هایشان به جهت کمک اقتصادی به داماد می پذیرند جهیزیه را فراهم کنند.

تامین جهیزیه ی سنگین و پر هزینه، برگزاری جشن عروسی در تالارهای شیک و لاکچری و بالاشهر و گذراندن ایام ماه عسل در کشورهای اروپایی هیچ کدام نمی تواند تضمین خوشبختی یک زوج جوان شود.

قناعت، سازگاری، صداقت، عشق، علاقه و معیارهای اخلاقی است که می تواند یک زوج جوان را به یکدیگر نزدیک کند و آنها را در ساختن آینده ای موفق هدایت کند.