غذای خانگی سه سار چیتگر

رونمایی از سلحشور، نماد عروسکی مبارزات ووشو - ژولی پولی

رونمایی از سلحشور، نماد عروسکی مبارزات ووشو

رونمایی از سلحشور، نماد عروسکی مبارزات ووشو

20 تیر 1400

رونمایی از سلحشور، نماد عروسکی مبارزات ووشو+ عکس را در مجله خبری ژولی پولی مشاهده نمایید.

از ماسکوت نماد عروسکی مسابقات WWF مبارزه جنگجویان ووشو بعنوان اولین کاسپلى cosplay ورزشى در ایران در حاشیه مراسم کلنگ زنی پروژه توسعه آکادمی ملی ووشو رونمایی شد.

این عروسک که با انتخاب کاربران فضاى مجازى سلحشور نام دارد نماد اصلی مسابقات است. طرح اصلی این نماد عروسکی برگرفته از ببر به عنوان یکی از نماد‌های اصلی ووشو و هنرهاى رزمى بوده و با استعاره از ببر ایرانى ساخته شده است.

طراحى این نماد با همکارى جمعى از اساتید دانشگاهى و فعال حوزه طراحى شخصیت و مدلینگ بعد از انجام مطالعات و تحقیقات لازم به صورت انحصارى براى فدراسیون ووشو صورت پذیرفته است.

سبک‌های ووشو:

ووشو دارای بیش از ۱۶۰۰ سبک است که به ۳ بخش کلی، یعنی سبکهای شمالی، سبکهای جنوبی و سبکهای نرم یا درونی تقسیم می‌شوند و در بخش مسابقات تالوی مدرن تحت عنوان چانگ چوان، نان چوان و تای چی چوان به نمایندگی از تمامی سبکهای ووشو حضور دارند.

چانگ چوان :

شامل سبک‌های شمالی می‌شود. واژه چانگ چوان به معنی مشت بلند می‌باشد. در این سبک از حرکات با دستان و پاهای کشیده و حرکات زیبای آکروباتیک استفاده می‌شود.

نان چوان:

به معنی تحت‌اللفظی مشت کوتاه شامل سبک‌های جنوبی می‌شود؛ و بیشتر حرکات آن انفجاری و باسرعت و قدرت است و نمایان گر درگیری‌های نزدیک می‌باشد.

تای چی چوان:

شامل سبک‌های درونی یا نرم می‌باشد که برپایه انرژی چی بنا شده‌است و به تقویت بدن هم از نظر جسمی و بیشتر از نظر روحی می‌پردازد. در این سبک حرکات آرام همراه باتنفس اصولی انرژی بدن را تنظیم می‌کند. این سبک به داشتن خصیصه مدیتیشن در حرکت معروف است.البته این سبک رزمی دارای ابعاد مبارزه ای هم می باشد که در آن حرکات با سرعت بالا و پرقدرت اجرا می شوند که امروزه کمتر به آن پرداخته شده.

علاوه بر این سه سبک که سبک های مدرن محسوب می شوند ووشو بیش از ۱۶۰۰ سبک دیگر نیز دارد که از آنها به عنوان سبک های سنتی ووشو یاد می شود.

از جمله سبک های سنتی می توان به وینگ چون، فوچائو، درنای سفید، فنزی چوان، باگوآژانگ، وودانگ کونگ فو، هونگار ووشو و اژدهای جنوبی اشاره کرد.

ساندا یا سانشو:

ساندا و سانشو در زبان چینی به معنای مبارزه آزاد هستند. سان‌دا یا سان‌شو نیز یک روش مبارزهٔ فول کنتاکت است که بر اساس تکنیک‌های سبک‌های سنتی ووشو وکشتی ورزش چینی مانند شوای چیائو طراحی شده و شباهت زیادی به مبارزات موای تای، کیک‌بوکسینگ و ام ام ای دارد، اما فنون گلاویزیِ بیشتری در آن دیده می‌شود. این مسابقات بر روی سکو برگزار می‌شود. همچنین مسابقات حرفه‌ای ساندا در کشور چین در سازمان‌های مختلف همچون سازمان سی اف سی برگزار می‌شود. همچنین مسابقاتی با نام سانداوانگ در چین برگزار می‌شود که در این مسابقات ضربات آرنج و زانو هم آزاد است. از ساندا کاران معروف جهان می‌توان به حسین اوجاقی، کانگ لی ،مسلم سالیکوف، محسن محمد سیفی و عرفان آهنگریان نام برد.

عضویت ووشو در المپیک:

فدراسیون بین‌المللی ووشو تلاش ناموفقی برای حضور این ورزش در المپیک ۲۰۰۸ پکن داشت. البته کمیته بین‌المللی المپیک به چین اجازه داد تا مسابقات ووشو پکن ۲۰۰۸ را هم‌زمان با المپیک پکن برگزار کند اما این مسابقات در زمرهٔ مسابقات رسمی یا حتی نمایشی المپیک قرار نمی‌گرفتند، چراکه ورزش ووشو را سبک ورزش رزمی غیر علمی و کاملاً فلسفی می‌دانستند.

کمیته بین‌المللی المپیک هم‌چنین در سال ۲۰۱۱ ووشو را به عنوان یکی از هشت رشته ورزشی انتخاب کرد که در صورت حذف کشتی کاندیدای حضور در المپیک ۲۰۲۰ خواهند بود. ورزش‌های کاراته، اسکیت، سافت‌بال، بیسبال، صخره‌نوردی، اسکواش، موج‌سواری دیگر کاندیداهای حضور در این المپیک بودند. مسابقات المپیک با حداکثر ۲۸ رشته ورزشی برگزار می‌شود.