غذای خانگی سه سار چیتگر

گل ناز یخی گیاهی مقاوم در برابر سرما و گرما - ژولی پولی

گل ناز یخی گیاهی مقاوم در برابر سرما و گرما

گل ناز یخی گیاهی مقاوم در برابر سرما و گرما

16 آذر 1398

امروز می خواهیم شما دوستان عزیز را با یک گیاه گلدار، بسیار زیبا، مقاوم و دوست داشتنی به نام گل ناز یخی آشنا کنیم که در هر جایی که از آن نگهداری کنید حالش خوب می ماند و حال شما را خوب می کند!

این روزها که مردم روز به روز در حال فاصله گرفتن از طبیعت هستند و زندگی صنعتی و شهر نشینی در حال توسعه است، بد نیست از گل و گیاهان در فضای آپارتمانی و خانه های خود نگهداری کنیم تا بتوانیم کمی با طبیعت آشتی کنیم.

در ایام قدیم نگهداری از گل و گیاهان در حیاط های قدیمی امری طبیعی بود ولی امروز مردم فرصت کافی برای رسیدگی به گل و گیاهان را ندارند و دوست دارند گیاهی را نگهداری کنند که سریع خراب نشود.

برخی از خانم ها و آقایان علاقمند به گل و گیاه، می گویند ما دنبال گیاهی هستیم که از آن در تراس یا حیاط خانه نگهداری کنیم بدون اینکه در تابستان در مقابل در نور خورشید بسوزد و در زمستان از سرما منجمد بشود!

شاید شما فکر کنید چنین گیاهی پیدا نمی شود، ولی گل ناز یخی گیاهی است که آفتاب تابستان را دوست دارد و برگهای گوشتیش در مقابل نور خورشید نمی سوزد، از طرفی در سرما هم منجمد نمی شود و از خودش مقاومت نشان می دهد.

توجه داشته باشید اگر دمای هوا زیر صفر برود، امکان دارد گل ناز یخی در محیط آزاد دچار یخ زدگی بشود بدین منظور می توانید روی آن یک پوشش نایلونی بکشید و محیط گلخانه ای برای آن ایجاد کنید.

گل ناز یخی را می توانید در گلدان های آویز بکارید و در تراس یا حیاط خانه نصب نمایید و از زیبایی آن لذت ببرید.

مشخصات گل ناز یخی:

نام انگلیسی: heartleaf iceplant  ، baby sun rose

نام علمی: aptenia cordifolia

زیستگاه: آفریقای جنوبی

شکل ظاهری برگها: برگهای سبز رنگ یا با واریته ی ابلق و گوشتی به شکل قلب (جزو خانواده ی ساکونت هاست.)

شکل ظاهری گلها: ناز یخی در فصل بهار و تابستان و اوایل پاییز غرق در گل های ستاره شکل کوچک به رنگ های زرد و قرمز و صورتی می شود.

شرایط نگهداری گل ناز یخی:

آبیاری:

گل ناز یخی آبیاری بیش از حد را اصلا دوست ندارد و بخاطر برگهای گوشتی که دارد به راحتی می تواند کم آبی را تحمل کند.

در روزهای سرد سال، آبیاری را محدود کنید و تا زمانی که خاک آن کاملا خشک نشده گیاه را آبیاری نکنید.

در روزهای گرم سال که گیاه در معرض نور مستقیم خورشید است بصورت مرتب گیاه را آبیاری نمایید تا شادابی خود را حفظ کند. (حتی تا روزی دو بار مجاز هستید گیاه را آب دهید.)

نور:

بطور کلی ناز یخی یکی از گیاهان فضای آزاد است که البته در گلدان و داخل منزل نیز قابل نگهداری می باشد.

این گیاه آفتاب دوست است و با قرار گرفتن در مقابل نور خورشید است که گل های زیبا روی آن نمایان می شود.

حتی اگر این گیاه را در گلدان و در منزل نگهداری می کنید، روزی چند ساعت آن را در کنار پنجره قرار دهید تا از نور خورشید برخوردار شود.

شرایط نگهداری گل ناز یخی

خاک:

گل ناز یخی در مورد خاک سخت گیر نیست و در خاک باغچه نیز به راحتی رشد می کند، البته اگر تمایل دارید آن را در گلدان نگهداری کنید ترکیب خاک برگ و ورمی کمپوست برای رشد و پرورش آن مناسب می باشد.

کود:

در فصل های سرد سال کوددهی آن را متوقف کنید، در فصل رشد و گلدهی اگر گیاه را در فضای آزاد کاشته اید می توانید از کود پوسیده ی دامی استفاده کنید و اگر گیاه را در گلدان کاشته اید می توانید از کود ۲۰-۲۰-۲۰ ماهی دو بار استفاده نمایید.

تکثیر:

گل ناز یخی رشد بسیار خوبی دارد و به راحتی تکثیر می شود، مثلا اگر امسال یک گلدان آن را خریداری کنید و به خوبی از گیاه نگهداری کنید سال بعد یک گلدان به ۴ تا ۵ گلدان تبدیل می شود.

ناز یخی از طریق قلمه ی ساقه و بذر قابل تکثیر می باشد.

رایج ترین روش تکثیر این گیاه از طریق قلمه ی ساقه است.

ساقه هایی که آویز شده را با چاقوی تیز جدا کنید و برگهای قسمت پایینی آن را بگیرید (قسمت پایینی ساقه را لخت نمایید.) و قلمه ساقه را در خاک به طور مستقیم بکارید پس از چند روز قلمه ی مورد نظر ریشه دار می شود.

تکثیر گل ناز یخی از طریق قلمه ی ساقه به حدی آسان است که نیازی نیست برای ریشه دار کردن قلمه از هورمون ریشه زایی یا قرار دادن قلمه در آب استفاده نمایید.

چرا ناز یخی گل نمی دهد؟

گل ناز یخی را در معرض نور خورشید بصورت روزانه قرار دهید و به آن کود بدهید تا شاهد گلدهی آن باشید.

دوستان عزیز مجله ی خبری ژولی پولی اگر دنبال گیاهی چهار فصل می گردید که در تمام فصول سال روی گل باشد در خرید گل ناز یخی تعلل نکنید.

دوستان عزیز هر سوالی در زمینه شرایط نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی و گیاهان فضای آزاد داشتید می توانید در بخش نظراتمجله خبری ژولی پولی بپرسید. کارشناسان بخش گل و گیاه به سوالات شما، پاسخ تخصصی خواهند داد و می توانید از مشاوره رایگان گل و گیاه به صورت آنلاین برخوردار شوید.

شرایط نگهداری ساکولنت کراسولا کمپ فایر یا کراسولا آتشین