غذای خانگی سه سار چیتگر

شرایط نگهداری آدنیوم یا رز صحرایی در منزل - ژولی پولی

شرایط نگهداری آدنیوم یا رز صحرایی در منزل

شرایط نگهداری آدنیوم یا رز صحرایی در منزل

30 فروردین 1398

یکی از زیباترین گیاهانی که شما دوستان عزیز می توانید در منزل و محیط کار خود نگهداری کنید و روزانه از نگاه کردن به آن لذت ببرید آدنیوم است که با نام های رز صحرایی و رز کویر نیز شناخته می شود.

برخی از آدنیوم به عنوان یک درختچه ی زینتی یا بونسای در منزل نگهداری می کنند چون وقتی بزرگ می شود تنه ای شبیه به درخت پیدا می کند، البته با بزرگ شدن این گیاه می توانید آن را به صورت بونسای پرورش دهید و وقتی به گل می نشیند از زیبایی آن لذت ببرید.

دلیل اینکه به آدنیوم، رز صحرایی می گویند این است که وقتی در سن بلوغ گل های صورتی، سفید، قرمز و زرد روی آن نمایان می شود دقیقا ظاهری شبیه به بوته ی گل رز پیدا می کند.

هشدار: آدنیوم سمی می باشد و اگر تصمیم دارید این گیاه را هرس کنید حتما از دستکش استفاده نمایید و آن را دور از دسترس کودکان کنجکاو و حیوانات خانگی نگهداری نمایید.

گیاه آدنیوم یا رز صحرایی

قبل از اینکه در مورد شرایط نگهداری آدنیوم بگوییم، ابتدا به نام علمی و در اصلاح شناسنامه ی این گیاه اشاره کنیم:

نام علمی آدنیوم  Adenium obesum  است.

نام انگلیسی گیاه آدنیوم Adenium می باشد.

آدنیوم از خانواده Apocynaceae (خرزهره) است.

آدنیوم بومی جنوب و شرق آفریقا و عربستان می باشد.

چطور از گیاه آدنیوم در منزل نگهداری کنیم؟

نیاز آبی آدنیوم: آدنیوم از این جهت که آب را درون خودش ذخیره می کند به کاکتوس ها شباهت دارد. هر زمان خاک آدنیوم خشک شد، آبیاریش کنید. آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ریشه گیاه شده و آبیاری کم، مانع گلدهی آدنیوم می شود. پس در مورد آبیاری آدنیوم افراط و تفریط نکنید. البته سعی کنید رطوبت مورد نیاز را از طریق غبارپاشی به آدنیوم برسانید. یادتان باشد که فقط برگهای گیاه را غبارپاشی کنید و آب را بر روی تنه ی آدنیوم نریزید.

نیاز نور و آفتاب آدنیوم: آدنیوم آفتاب را دوست دارد و برای اینکه به گل بنشیند به نور خورشید نیاز دارد. البته توجه داشته باشید آدنیوم را در معرض نور مستقیم خورشید در روزهای تابستان قرار ندهید چون برگهایش آسیب می بیند. برخی بر این باورند آدنیوم گیاه آپارتمانی است و نیاز به نور خورشید ندارد، همین باور باعث می شود گیاهشان به صورت علفی رشد کند و ساقه ی بلندی پیدا کند. محیط سایه آفتاب بهترین محیط برای نگهداری آدنیوم است. روزی یکی دو ساعت پشت پنجره جنوبی و بقیه ی روز هم نور غیر مستقیم برای آدنیوم مناسب است.

بونسای آدنیوم

خاک مورد نیاز آدنیوم: خاک مورد نیاز برای این گیاه باید سبک باشد و زهکشی خوبی داشته باشد. خاک های کاکتوسی که در بازار هستند برای کاشت آدنیوم مناسب است. از ترکیب ماسه، شن، خاک باغچه و ورمی نیز می توانید استفاده کنید.

تکثیر و زیاد شدن آدنیوم: بهترین روش برای تکثیر آدنیوم از طریق بذر می باشد.

گلدان مناسب برای کاشت آدنیوم: در اکثریت منابع ذکر شده است که برای کاشت آدنیوم از گلدان سرامیکی استفاده کنید، آدنیوم گیاهی کند رشد است و نیازی نیست خیلی سریع گلدان آن را تعویض کنید. هر زمان گیاه به اندازه ی کافی رشد کرد، سایز گلدان را یک درجه بزرگتر کنید و اطمینان کسب کنید که کف گلدان زهکش داشته باشد.

ما در مجله خبری ژولی پولی امیدواریم شما دوستان عزیز گیاه آدنیوم را خریداری کنید و از همنشینی با آن لذت ببرید.