غذای خانگی سه سار چیتگر

چگونه از گیاهان در زمستان محافظت کنیم؟ - ژولی پولی

چگونه از گیاهان در زمستان محافظت کنیم؟

چگونه از گیاهان در زمستان محافظت کنیم؟

15 دی 1398

افرادی که جزو دوستداران گل و گیاه هستند در فصل پاییز و بخصوص زمستان بیش از هر زمانی نگران نگهداری از گل ها و گیاهان خود می شوند.

در فصل های سرد سال اگر مراقبت های لازم را از  گیاهان به عمل نیاورید، دچار سرمازدگی و یخ زدگی شده و سرانجام از بین می روند.

با وجود اینکه گیاهان در فصل پاییز و زمستان در خواب هستند و رشدشان بسیار محدود شده و در برخی مواقع رشدشان متوقف می شود اما نگهداری از آنها در هوای سرد از اهمیت بالایی برخوردار است.

چگونه از گیاهان در زمستان محافظت کنیم؟

تکاندن درختان پس از بارش برف:

اگر در حیاط منزل شما درخت وجود دارد یا در فضای سبز منزل یا محیط کار شما درخت است جارویی را بردارید و سعی کنید برفهای روی شاخ و برگ درختان را به پایین بریزید.

تکاندن برفهای روی شاخ و برگ درختان موجب می شود شاخه ها خیس نشود و از شکستن شاخه ها جلوگیری می کند.

اگر در زمان بارش برف از درختان غافل شوید و برف سنگینی روی شاخه های درختان همیشه سبز بنشیند، شاخه ها سنگین شده و موجب شکستن شاخه ها می شود.

تکاندن برف درختان در برف

فضای گلخانه ای ایجاد کنید:

اگر می توانید گلخانه ی آماده ای را خریداری کنید که قابل نصب در حیاط یا تراس منزلتان باشد و گیاهان را در طبقات گلخانه بچینید و بخاری هایی که مخصوص گلخانه هست (سیستم های گرمایشی گلخانه) را خریداری کنید و روشن نمایید تا گیاهان از یخ زدگی محافظت شوند.

اگر تعداد گیاهانتان نسبتا کم است می توانید نایلون های گلخانه خریداری کنید و خودتان در گوشه ای از فضای تراس یا حیاط منزلتان گلخانه ای کوچک را ایجاد کنید که در روزهای آفتابی در معرض نور خورشید باشد و بتواند اثر گلخانه ای را در خود ایجاد کند.

استفاده از بخاری گلخانه ای

اثر گلخانه ای چیست؟

نور خورشید که دارای امواج فرابنفش است از نایلون پلاستیکی یا شیشه عبور کرده و وارد فضای گلخانه می شود، قسمتی از نور خورشید توسط گیاهان و خاک جذب می شود، قسمتی دیگری از امواج بازتابش یافته می و می خواهند از نایلون یا شیشه عبور کرده و به بیرون بروند اما به دلیل اینکه طول موج امواج کوتاه شده و به فروسرخ تبدیل شده قبل بازتاب ندارند و در فضای داخل گلخانه به دام می افتند و موجب گرم شدن فضای گلخانه می شوند.

گرمایی که با اثر گلخانه ای ایجاد می شود مانع از یخ زدگی گیاهان شده و گیاهانی که باید در فصل های سرد سال به خواب زمستانی بروند در هوای سرد به خوبی رشد می کنند.

کشیدن پوشش بر روی جالیزهای سبزیجات:

اگر در باغچه یا جالیز سبزیجات کاشته اید، پوششی از کاه بر روی آن بیاندازید تا انجماد سبزیجات جلوگیری کنید، همچنین می توانید از نایلون های پلاستیکی بر روی سبزیجاتی همچون هویج استفاده کنید.

ایجاد فضای گلخانه ای با نایلون پلاستیکی

انتقال گیاهان به گلخانه یا به داخل فضای منزل:

گیاهانی همچون کاکتوس ها، ساکولنت ها، گیاهان زینتی را که در فصل بهار و تابستان در محیط آزاد و در گلخانه نگهداری می کنید را در هوای سرد به گلخانه یا لبه های پنجره انتقال دهید تا از یخ زدگی و سرما مصون بمانند.

۵ نکته مهم برای نگهداری از کاکتوس ها در زمستان

انتقال گیاهان در هوای سرد به داخل منزل

در فصل زمستان بر روی چمن راه نروید:

در فصل زمستان از پیاده روی کردن بر روی چمن اجتناب کنید، بخصوص زمانی که برف بر روی چمن نشسته است.

راه رفتن بر روی زمین یخ زده ممکن است منجر به فشردگی خاک، افزایش مشکلات زهکشی و تشویق به ظهور بیماری های قارچی می شود.

در زمان ریزش برف بر روی چمن راه نروید

استفاده از پوشش های حبابی یا کیسه های پلاستیکی ضخیم:

اگر گیاهان شما در باغچه، باغ یا فضای سبز کاشته شده اند و امکان انتقال به فضای گلخانه یا داخل منزل را ندارید می توانید پوشش های حبابی یا کیسه های پلاستیکی ضخیمی را تهیه نمایید و بر روی شاخ و برگ گیاه مورد نظر کشیده و در قسمت پایین محکم ببندید تا گیاه در هوای سرد دچار یخ زدگی نشود.

استفاده از پوشش پلاستیکی بر روی گلدانها

نگهداری گل و گیاه در بالکن در زمستان:

یکی از سوالاتی که بارها و بارها از سمت افرادی که در آپارتمان زندگی می کنند و گیاهان زیبایی را در بالکن خانه هایشان نگهداری می کنند مطرح می شود این است که در هوای سرد خانه های ما جا ندارد تا گیاه را به داخل خانه انتقال دهیم، چکار کنیم که گیاهانمان یخ نزند؟

چندین راه را می توانیم به این دوستان عزیز پیشنهاد دهیم:

۱)نایلون پلاستیکی ضخیمی تهیه نمایید و از همسایه ی طبقه بالایی خود خواهش نمایید تا نایلون را از بالکن خانه خودش به سمت پایین رها کند و روی لبه ی آن آجر یا جسمی سنگین قرار دهد تا نایلون در قسمت جلوی بالکن منزل شما قرار بگیرد و گیاهان شما را از سرما محافظت کند.

۲)اگر کتابخانه، بوفه یا پارتیشن قدیمی دارید که دربهای آن شیشه ای است و امکان بسته شدن دربهای آن وجود دارد، می توانید گیاهان خود را در طبقه های بوفه بچینید و درب آن را ببندید، چند روز یکبار درب بوفه را باز کنید و گیاهان را آبیاری کنید. در این شرایط گیاهان با اثر گلخانه ای گرم می شوند و از سرما مصون می مانند.

۳)نایلون پلاستیکی ضخیمی را از قسمت دیواره ی ایوان به سمت پایین نصب کنید و گیاهانتان را در زیر نایلون بچینید تا با اثر گلخانه ای که در زیر نایلون ایجاد می شود گرم شوند.

۴)اگر هوا به یکباره سرد شده و امکان یخ زدگی گیاهانتان بالاست می توانید بر روی هر کدام از گیاهانتان از قسمت بالا تا زیر گلدان یک کیسه ی پلاستیکی بکشید تا موقتا گیاه را از سرما حفظ کنید.

منبع: gardenersworld.com

ترجمه شده: مجله خبری ژولی پولی