غذای خانگی سه سار چیتگر

چهارشنبه سوری ۹۷ را چطور جشن بگیریم - ژولی پولی

چهارشنبه سوری ۹۷ را چطور جشن بگیریم

چهارشنبه سوری ۹۷ را چطور جشن بگیریم

26 اسفند 1397

چهارشنبه سوری یکی از جشن های قبل از عید نوروز است که از قدیم الایام در بین جشن های ایرانی جایگاه خاصی داشته است.

هر سال ایرانیان در شب آخرین چهارشنبه ماه اسفند دور هم جشن می شوند و با خوردن آجیل و شیرینی و شکلات این شب را با شادی سپری می کنند.

تاریخ چهارشنبه سوری سال ۱۳۹۷:

از آنجایی که روز آخر سال ۹۷ چهارشنبه است و لحظه ی سال تحویل نیز در بامداد پنجشنبه می باشد، مردم ایران غروب سه شنبه ۲۸ اسفند ماه را به جشن و سرور می پردازند و چهارشنبه سوری سال ۹۷ را جشن می گیرند.

نام های دیگر چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف:

اردبیل: گول چارشمبه، گیلان: گوله گوله چارشمبه، کردستان: کوله چوارشمبه، غروه: چوارشمبه کولی، اصفهان: چارشمبه سُرخی

در این مقاله قصد داریم شما را با تعدادی از رسم و رسوم های قدیمی که در چهارشنبه سوری رواج داشتند آشنا کنیم تا سه شنبه آخر سال ۹۷ را یک مدل دیگر جشن بگیرید و شادی را مهمان قلب خود و اعضای خانواده تان کنید.

یکی از رایج ترین کارهایی که در غروب سه شنبه آخر سال انجام می شود، افروختن آتش با هیزم یا خار و خاشاک است و تمام اعضای خانواده از کوچک و بزرگ از روی آتش می پرند و جمله ی “سرخی تو از من، زردی من از تو/ غم برو شادی بیا، محنت برو روزی بیا” را می خوانند. ایرانیان از قدیم اعتقاد داشتن پریدن از روی آتش باعث می شود بیماری ها و غم های خود را به آتش بدهند و سرخی و شادی آتش به آنها منتقل خواهد شد.

از دیگر رسوم چهارشنبه سوری می توانیم به کوزه شکنی، قاشق شکنی، فال گوشی، آجیل مشکل گشا، شال اندازی، آش ابودردا و … اشاره کنیم.

چهارشنبه سوری

کوزه شکنی: ایرانیان از قدیم پس از پریدن از روی آتش کوزه های سفالی را می شکستند زیرا اعتقاد داشتند که غم ها و بد یمنی اهالی خانه در کوزه قرار می گیرد و با شکستن کوزه همه ی غم ها از بین می رود.

قاشق زنی: دختران و پسران جوان در شب چهارشنبه سوری چادر به سر می کردند و صورت خود را می پوشاندند. در زیر چادر قاشقی را به کاسه ای می زدند و به درب منزل همسایگان و اقوام خود می رفتند. صاحبخانه کاسه را از آنها می گرفت و شیرینی، شکلات و آجیل چهارشنبه سوری در آن می ریخت.

فال گوشی: افرادی که حاجت داشتند بخصوص دختران دم بخت، در مکانی که رفت و آمد بود می ایستادند و صحبت های رهگذران را گوش می کردند و برای خود تعبیر و تفسیر کرده و پاسخ نیت و حاجت خود را می گرفتند.

آش ابودردا: افرادی که فرد بیماری در منزل داشتند نذر می کردند و آش می پختند و مقداری از آن را به بیمار داد و بقیه آش را بین افراد نیازمند پخش می کردند.

رسم و رسوم قدیمی هر کدام سادگی و زیبایی خاص خودشان را داشتند و با نیت نیک و ایجاد شادی انجام می گرفت ولی در چند سال اخیر شاهد آتش بازی و ترقه بازی و مواد منفرجه هستیم که جان کودکان، نوجوان و جوانان بسیاری را به خطر انداخته و علاوه بر اینکه شادی با خود به ارمغان نمی آورد با ایجاد سر و صدای بیش از حد، موجب اذیت و آزار بیماران و افراد سالمند می شود.

ما در مجله خبری ژولی پولی چهارشنبه سوری خوب و خوشی را برای همه شما دوستان عزیز در آخرین سه شنبه سال ۹۷ آرزومندیم.