غذای خانگی سه سار چیتگر

شرایط نگهداری بنفشه آفریقایی در آپارتمان - ژولی پولی

شرایط نگهداری بنفشه آفریقایی در آپارتمان

شرایط نگهداری بنفشه آفریقایی در آپارتمان

11 آذر 1398

بنفشه آفریقایی یکی از گیاهان گلدار آپارتمانی است که من تا قبل از اینکه در زمینه ی گل و گیاه مطالعه ی تخصصی داشته باشم و کارشناس گل و گیاه بشوم فکر می کردم این گیاه مصنوعی است و باورم نمی شد گیاهی گلدار در تمام فصل های سال گل بدهد!!

دلیل گلدهی بنفشه آفریقایی در تمام طول سال این است که این گیاه نه روز کوتاه است نه روز بلند، اصلا به طول روز برای رشد و گلدهی کاری ندارد.

از برگ های کرک دار و سبز رنگ با ساقه های کوتاه رنگش که بگذریم، نوبت به گل های رنگارنگش می رسد که با رنگهای قرمز، آبی، سفید، صورتی، بنفش و … از هر بیننده ای دلبری می کند.

در قسمت مرکزی گلهای خوشرنگ پرچمی به رنگ زرد (طلایی) قرار گرفته که بر زیبایی گلها افزوده است.

شرایط نگهداری بنفشه آفریقایی

اگر با دستانتان برگهای کرک دار بنفشه آفریقایی را لمس کنید، حس خوبی به شما القا می کند که در همان برخورد اول عاشق آن می شوید.

اجازه دهید کمی جدی تر در مورد مشخصات و شرایط نگهداری بنفشه آفریقایی صحبت کنیم.

من خودم در ابتدا از نگهداری گیاهانی که گلدار هستند و در منزل نگهداری می شوند وحشت داشتم، چون فکر می کردم موقتی هستند و سریع خشک می شوند ولی وقتی با شرایط نگهداری بنفشه آفریقایی و تکثیر جالب آن آشنا شدم، دیدگاهم تغییر کرد.

مشخصات گل بنفشه آفریقایی:

نام انگلیسیAfrican violet
نام علمیSaintpaulia ionantha
زیستگاهمناطق جنوب شرقی آفریقا
خانوادهGesneriaceae

شرایط نگهداری گل بنفشه آفریقایی:

آبیاری بنفشه آفریقایی

آبیاری:

در آبیاری بنفشه آفریقایی باید دقت کنید. از آبیاری بیش از حد گیاه پرهیز نمایید.

آبیاری را از قسمت بالا و با آبپاش انجام ندهید، آب را روی برگهای کرک دار گیاه نریزید زیرا موجب ایجاد قارچ و پوسیدگی برگها می شود.

از گلدان خودآبیار که دارای فیتیله است می توانید برای آبیاری بنفشه آفریقایی استفاده کنید.

اگر دسترسی به گلدان خودآبیار ندارید، زیر گلدانی را آب کنید گیاه را در زیرگلدانی قرار دهید تا آب را از قسمت پایین ریشه جذب کند، سپس زیرگلدانی را از قسمت زیرین گلدان بردارید.

آبیاری گیاه را فقط در زمانی انجام دهید که سطح خاک بنفشه آفریقایی خشک شده باشد.

در صورت تمایل می توانید خودتان یک نخ کاموا یا فیتیله را در خاک گلدان قرار دهید بطوریکه قسمتی از فیتیله از زهکشی زیرین گلدان خارج شود و گلدان را در ظرفی آب قرار دهید تا گیاه جذب آب را از طریق فیتیله انجام دهد.

آبی که دارای نمک یا کلر باشد به بنفشه آفریقایی آسیب وارد می کند، بدین منظور از آب جوشیده شده که ولرم شده و به دمای محیط رسیده است استفاده نمایید.

نور بنفشه آفریقایی

نور:

بنفشه آفریقایی نور مستقیم خورشید را دوست ندارد و برگها و گلهایش دچار آسیب دیدگی می شود.

نور مصنوعی (نور فلورسنت) برای نگهداری بنفشه آفریقایی در آپارتمان مناسب می باشد.

اگر نمی توانید نور مصنوعی برای گیاه فراهم کنید مشکلی نیست، گیاه را در مجاروت پنجره جنوبی قرار دهید تا از نور غیر مستقیم برخوردار شود.

خاک:

اگر گلدان بنفشه آفریقایی را در دست گرفته باشید، اینقدر گلدان این گیاه سبک است که حد ندارد.

خاک استفاده شده برای کاشت بنفشه آفریقایی باید سبک و دارای زهکشی خوب باشد تا آب را در خودش نگه ندارد.

بهترین ترکیب برای کاشت بنفشه آفریقایی ترکیب پیت ماس، کوکوپیت و پرلیت می باشد. (مقداری کمی پیت ماس و بقیه ترکیب کوکوپیت و پرلیت)

کود:

برای اینکه گیاه بتواند عناصر مورد نیاز خود را جذب کرده و گلدهی داشته باشد می توانید از کودهای مایع که مخصوص بنفشه آفریقایی است تهیه نمایید و استفاده کنید.

تکثیر بنفشه آفریقایی

تکثیر:

بنفشه آفریقایی از طریق بذر، پاجوش، کشت بافت و قلمه برگ قابل تکثیر و ازدیاد می باشد.

البته رایج ترین روش برای تکثیر بنفشه آفریقایی تکثیر از طریق قلمه برگ است.

تکثیر بنفشه آفریقایی از طریق قلمه ی برگ بسیار ساده است.

یکی از برگهای بنفشه آفریقایی را که در قسمت وسط گیاه قرار گرفته را انتخاب کنید با یک تیغ یا چاقوی تیز آن را از قسمت دمبرگ جدا کنید.

به دو طریق می توانید برگ را ریشه دار نمایید:

دمبرگ را در آب قرار دهید تا ریشه بدهد، البته دقت داشته باشید برگ با آب در تماس قرار نگیرد.

قلمه برگ را در خاک سبکی که از پرلیت و پوکه تشکیل شده قرار دهید تا ریشه دهد، می توانید روی برگ را با نایلون پلاستیکی بپوشانید تا سریعتر ریشه دهد.

گیاه بنفشه آفریقایی جزو گیاهان مقاوم است که اگر با شرایط نگهداری از آن آشنایی داشته باشید تا سالها می توانید از زیبایی آن لذت ببرید.

اگر در مورد شرایط نگهداری از بنفشه آفریقایی سوالی دارید یا گیاه شما دچار مشکلی شده است می توانید سوال خود را در قسمت نظرات زیر همین پست قرار دهید. کارشناسان ما در مجله خبری ژولی پولی پاسخگوی سوالات شما هستند.

شرایط نگهداری گل آنتوریوم از گیاهان تصفیه کننده هوا