غذای خانگی سه سار چیتگر

علت حضوری بودن امتحانات پایه نهم و دوازدهم چیست؟ - ژولی پولی

علت حضوری بودن امتحانات پایه نهم و دوازدهم چیست؟

علت حضوری بودن امتحانات پایه نهم و دوازدهم چیست؟

13 اردیبهشت 1400

علت حضوری بودن امتحانات پایه نهم و دوازدهم چیست؟ + را در قسمت اخبار اجتماعی مجله خبری ژولی پولی مشاهده نمایید.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه چرا امتحانات نهم و دوازدهم در این روزهای کرونایی حضوری برگزاری می شود پاسخ داد.

به گزارش ژولی پولی به نقل از خبرگزاری رکنا، وزیر آموزش و پرورش چنین گفت : چون دانش‎آموزان نهم باید در این پایه تعیین رشته کنند، اگر آزمون آن‎ها حضوری نشده و اعتبار لازم را نداشته باشد حق دانش ‎آموز ضایع می‎شود. دوازدهمی ‎ها هم چون نمراتشان در تعیین دانشگاه موثر است، باید همه در آزمونی با سوالات یکسان شرکت کنند.

دوره متوسطه اول:

دورهٔ متوسطۀ اول ( راهنمائی ) در مدرسه‌های ایران به دورۀ سه‌ساله‌ای گفته می‌شد که در آن دانش‌آموزان در مقطعی بالاتر از دبستان و پایین‌تر از متوسطه دوم تحصیل می‌کردند و دانش‌آموزان به این مقطع تحصیلی راهنمایی نیز می‌گفتند. پس از اتمام این دورهٔ سه‌ساله‌ی تحصیلی یا (دورهٔ متوسطه اول) به دانش‌آموزان مدرک تحصیلی ارائه می‌شد که بطور غیر رسمی و عامیانه به آن سیکل می‌گفتند.

سه سال این دوره به ترتیب کلاس اول راهنمایی یا هفتم قدیم، کلاس دوم راهنمایی یا هشتم قدیم و کلاس سوم راهنمایی یا نهم قدیم نام داشت. ولی در سال ۱۳۹۲ بنابر نظام جدید آموزشی کشور که تغییر یافته بود، دورهٔ پنج‌ساله دبستان ابتدایی به یک دورهٔ شش‌ساله تبدیل شد و نیز سه سال راهنمایی و چهار سال دبیرستان نیز درهم ادغام شدند و آنان نیز تبدیل به یک دورهٔ شش‌ساله شدند، اولین سال تحصیلی این دورۀ جدید در مهرماه سال ۱۳۹۲ آغاز شد.

همانطور که پیشتر گفته شد، واژه سیکل در قدیم نامی عامیانه و غیر رسمی برای اشاره به اتمام دوره راهنمایی و یا پایان دوره متوسطه اول بود. که یک درجه پائین‌تر از مدرک دیپلم به شمار می‌رفت.

لازم به ذکر است که متوسطه‌ی اول با دوره‌ی راهنمایی در نظام قدیم آموزشی از لحاظ پایه‌ی تحصیلی یک سال اختلاف دارد. هرچند طول هر دو سه پایه است اما متوسطه‌ی اول از هفتمین سال و دوره‌ی راهنمایی از سال ششم آموزش آغاز می‌شود. لذا راهنمایی نامیدن دوره‌ی اول متوسطه که بعضاً شایع است چندان دقیق نیست.

دوره متوسط دوم:

دورهٔ متوسطهٔ دوم (و یا به اصطلاح عامیانه نظری نام داشت) به محل تعلیم، مکتب و مدرسه‌ای گفته می‌شود که دانش‌آموزان در آن تحصیل کنند. این دوره که چهار سال تحصیلی بود شامل سال اول دورهٔ دوم متوسطه (دهم)، سال دوم دورهٔ دوم متوسطه (یازدهم) و سال سوم دورهٔ دوم متوسطه (دوازدهم) می‌شود و سال چهارم دورهٔ متوسطه همان پیش‌دانشگاهی نظام قدیم بود.

در ضمن این دوره را دانش آموزان به طور عامیانه نظری هم می‌گفتند، برای مثال سال‌های دبیرستان را سال‌های اول، دوم، سوم و چهارم نظری می‌نامیدند که به‌طور خلاصه و حسب عادت عامه به سیستم سابق، دبیرستان و نظری نامیده می‌شود.

در پایان این مقطع، گواهینامهٔ اتمام دورهٔ متوسطهٔ دوم (معادل دیپلم) به دانش‌آموزان اعطا می‌گردد.