غذای خانگی سه سار چیتگر

ژولی پولی- طرز تهیه سوهان عسلی-سوهان عسلی آجیلی-سوهان عسلی کنجدی-آشپزی آسان- سوهان

طرز تهیه سوهان عسلی خانگی

طرز تهیه سوهان عسلی خانگی

24 آذر 1397

یکی از سوغاتی های پرطرفدار و خوشمزه اصفهان،سوهان عسلی است. سوهان عسلی یکی از شیرینی های سنتی است که می توانید به راحتی آنرا در منزل تهیه کنید و در کنار چای آن را نوش جان کنید. با بخش آشپزی ژولی پولی همراه باشید…

مواد لازم جهت تهیه سوهان عسلی:

  1. عسل ۳ قاشق سوپخوری
  2. شکر ۱۵۰ گرم
  3. روغن مایع ۴ قاشق سوپخوری
  4. خلال بادام ۱۵۰ گرم
  5. زعفران سائیده یک قاشق چایخوری
  6. خلال پسته یا کنجد به میزان کافی
سوهان عسلی کنجدی

طرز تهیه سوهان عسلی:

ته یک سینی را چرب کرده آماده می گذاریم، خلال بادام را می شوئیم و خشک می کنیم. در یک قابلمه کوچک (ترجیحا تفلون باشد.) شکر وروغن و عسل را می ریزیم. قابلمه را روی اجاق گاز قرار می دهیم شعله را زیاد میکنیم تا حرارت بالا و یکنواخت باشد. گاهی بهم می زنیم تا شکر آب گردد و طلایی شود.خلال بادام را در مواد می ریزیم و هم می زنیم. (البته زیاد بهم نمی زنیم چون روغن می اندازد. ) وقتی مواد طلایی رنگ شدند، زعفران را در کمی آب جوش حل کرده داخل مواد می ریزیم. کمی بهم می زنیم تا مواد یکدست شود. (برای اینکه متوجه شویم سوهان عسلی آماده است کمی از مواد را گوشه سینی می ریزیم اگر مایع خودش را گرفت و بسته شد سوهان حاضر است.) حرارت را خیلی کم می کنیم بطوری که فقط مواد گرم بماند سپس ازمواد با قاشق مرباخوری بلافاصله روی سینی می ریزیم تا مواد کاملا تمام شود. خیلی سریع قبل از اینکه سرد شود روی هر سوهان دو سه عدد خلال پسته قرار می دهیم. پس ازسرد شدن آنها را با نوک کارد از سینی جدا می کنیم و در ظرف درداری نگه می داریم تارطوبت نگیرد.

  • اگر تمایل داشته باشید می توانید بجای خلال بادام، از کنجد یا بادام هندی یا انواع آجیل های دیگر نیز استفاده نمایید.
  •  در تمام مراحل تهیه سوهان عسلی باید سرعت عمل داشته باشید، چون امکان سیاه شدن موادی که روی حرارت هستند وجود دارد یا در مرحله آخر قبل از سرد شدن سوهان ها باید خیلی سریع روی آنها خلال پسته قرار دهید تا کاملا بچسبد و جدا نشود.