غذای خانگی سه سار چیتگر

شرایط نگهداری گیاه گل مرداب یا پنجه کلاغی - ژولی پولی

شرایط نگهداری گیاه گل مرداب یا پنجه کلاغی

شرایط نگهداری گیاه گل مرداب یا پنجه کلاغی

30 خرداد 1398

اکثریت افراد از رشد کند برخی از گیاهان گلایه مند هستند که یک گیاه را چندین سال است که دارند ولی رشد نامحسوسی داشته است یا بعضی از مردم از شرایط نگهداری سخت برخی گیاهان شکایت می کنند که گیاهی را با قیمت بالا خریداری کرده اند ولی خیلی سریع خشک شده و از بین رفته است.

امروز می خواهیم در بخش گیاهان آپارتمانی مجله خبری ژولی پولی شما دوستان عزیز را با یک گیاه زیبا، سرسبز و سریع الرشد با شرایط نگهداری آسان به نام پنجه کلاغی یا گل مرداب آشنا کنیم. با ما همراه باشید…

نام علمی گل مرداب cyperus alterni folius می باشد و بومی مناطق مردابی و باتلاق های جزایر موریس و ماداگاسکار است.

اگر برای اداره، شرکت یا بانک می خواهید گیاهی کوچک بخرید که بعد از یکسال به گیاهی بزرگ تبدیل شود گل مرداب انتخاب بسیار خوبی است.

گل مرداب با برگ های چتری و سبز رنگی که دارد اگر شرایط نگهداری خوبی داشته باشد تا ارتفاع یک متر و نیم رشد می کند و در فصل تابستان گل های کوچکی با رنگ های کرم و قهوه ای روی برگ های آن نمایان می شود.

گل های گیاه گل مرداب
گل های گیاه پنجه کلاغی

شرایط نگهداری گیاه گل مرداب:

آبیاری:

اگر شما اهل آب دادن به گیاهان نیستید و گل ها و گیاهان را در خشکسالی نگهداری می کنید و دلتان نمی آید گیاهان را به اندازه ی کافی آبیاری کنید بهتر است از خریدن گیاه گل مرداب منصرف شوید، چون گل مرداب عاشق آب است و در فضای آزاد معمولا در مناطق باتلاقی و مردابی رشد می کند.  

گل مرداب در فصل های گرم سال روزانه به یک تا دو بار آبیاری نیاز دارد ولی در فصل های سرد سال می توانید میزان آبیاری را به یک روز در میان نیز کاهش دهید.

اگر گل مرداب را در گلدان نگهداری می کنید، گلدان را در یک کاسه ی پر از آب قرار دهید تا بتواند آب مورد نیازش را تامین کند.

اگر نمی خواهید از زیرگلدانی و گلدان پر از آب در زیر گل مرداب استفاده نمایید، از گلدانی برای کاشت گیاه استفاده نمایید که زهکشی کمتری داشته باشد و بتواند آب را بیشتر در خودش حفظ کرده و محیط باتلاقی برای رشد بهتر گیاه فراهم کند.

برخی گیاه پنجه کلاغی را در آکواریوم یا گلدان های شیشه ای نگهداری می کنند.

نور:

برای اینکه گل مرداب رشد کاملی داشته باشد بهتر است آن را در فضای آفتابی نگهداری کنید (البته به شرط آنکه از زیرگلدانی عمیق و پر از آب استفاده کنید تا آب مورد نیاز گیاه فراهم شود و همیشه سطح خاک مرطوب باشد) در غیر این صورت در مکان پر نور و نیمه آفتاب گل مرداب را نگهداری نمایید.

رطوبت:

همانطوری که در بالا اشاره کردیم گل مرداب به رطوبت بالایی نیاز دارد، هفته ای دو تا سه بار غبارپاشی (اسپری آب) برای تامین رطوبت گیاه موثر می باشد.

خاک:

برای پرورش گل مرداب باید از خاک های سنگین استفاده نمایید تا آب را در خود نگهدارد و حالت باتلاقی به خود بگیرد. استفاده از ترکیب خاک برگ و خاک رس (به منظور سنگین شدن خاک) برای گل مرداب مناسب می باشد.

دما:

در زمستان گیاه را در فضای آزاد نگهداری نکنید و به داخل منزل یا گلخانه منتقل کنید، در صورتیکه امکان انتقال گل مرداب را در فصل زمستان به داخل منزل ندارید برای نگهداری از گیاه از پوشش های پلاستیکی استفاده کنید که اثر گلخانه ای را برای گیاه ایجاد کند.

تکثیر:

یکی از روش های تکثیر گل مرداب از طریق تقسیم بوته می باشد که برای این کار باید خاک را خیس کنید تا بتوانید به راحتی قسمتی از بوته را جدا کنید بدون آنکه آسیبی به ریشه ی گیاه وارد شود و قسمت جدا شده را به گلدان دیگری منتقل کنید.

یکی از روش های جالب تکثیر گیاه گل مرداب که با تکثیر گیاهان دیگر متفاوت است را در زیر ذکر می کنیم:

یکی از ساقه های گل مرداب را که برگ دارد، از قسمت دو سوم جدا کنید.
سپس برگ های شعاعی را با قیچی کوتاه کنید.
گیاه را از قسمت برگ که کوتاه شده به صورت دورانی در لیوان یا بطری آب قرار دهید بطوریکه ساقه از آب بیرون بیاید.
منتظر باشید تا ریشه بدهد و برگ های جوان با رنگ سبز روشن بروید.
سپس از قسمت ریشه در خاک بکارید.

برای آشنایی با روش تکثیر دوم بهتر است تصاویر را مشاهده نمایید.

دوستان عزیز هر سوالی در زمینه شرایط نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی و گیاهان فضای آزاد داشتید می توانید در بخش نظرات مجله خبری ژولی پولی بپرسید. کارشناسان بخش گل و گیاه به سوالات شما، پاسخ تخصصی خواهند داد و می توانید از مشاوره رایگان گل و گیاه به صورت آنلاین برخوردار شوید.

شرایط نگهداری گیاه آپارتمانی پتوس در خانه