غذای خانگی سه سار چیتگر

شرایط نگهداری گیاه دیفن باخیا در آپارتمان - ژولی پولی

شرایط نگهداری گیاه دیفن باخیا در آپارتمان

شرایط نگهداری گیاه دیفن باخیا در آپارتمان

18 آذر 1398

گیاه زیبای دیفن باخیا بیشتر شهرتش را مدیون شیره ی سمی اش است!!

تا چندین سال پیش گیاه دیفن باخیا را همچون گیاهان دیگر در خانه نگهداری می کردند، بدون اینکه گیاه مذکور سلامتی افراد خانواده را به خطر بیاندازد.

دیفن باخیا بطور کلی گیاه زیبایی است و با برگهای بزرگ و دو رنگی که دارد مناسب برای محیط های آپارتمانی و اداری می باشد و تا زمانیکه برگهای آن بلعیده نشود و پوست دست در تماس با شیره ی سمی آن قرار نگیرد خطری نخواهد داشت.

اما زمانی که چندین بچه برگهای دیفن باخیا را خودند و دچار مسمومیت شدند، مردم گرایششان به نگهداری از گیاه دیفن باخیا کم شد!

اگر این گیاه را به دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان خود نگهداری کنید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و سالیان سال می توانید از زیبایی این گیاه در محیط اطراف خود لذت ببرید.

مشخصات گیاه دیفن باخیا:

نام انگلیسی: dumb cane

نام علمی: Dieffenbachia amoena

زیستگاه: برزیل

نام فارسی: سمبرگ

شکل ظاهری برگها: برگهای بزرگ، نوک تیز که قسمت وسط آنها به رنگ سفید یا کرم است.

شکل ظاهری گلها: گل گیاه دیفن باخیا به گل اسپاتی فیلوم شباهت دارد و با بالغ شدن گیاه بر روی آن ظاهر می شود.

شرایط نگهداری دیفن باخیا

شرایط نگهداری گیاه دیفن باخیا:

نور:

دیفن باخیا به دلیل اینکه قسمت وسط برگهایش سبز روشن و متمایل به کرم است نور را دوست دارد البته نور غیر مستقیم خورشید را…

گیاه را در کناری پنجره ای که نور خورشید بصورت غیر مستقیم و فیلتر شده از آن بتابد مناسب می باشد.

دیفن باخیا جزو گیاهان آپارتمانی است و در محیط سایه نیز دوام می آورد ولی در صورتیکه نور محیط بسیار کم باشد، برگها و ساقه ها به صورت علفی رشد می کنند.

آبیاری:

از آبیاری بیش از حد گیاه دیفن باخیا خودداری کنید، خاک گیاه را با دست لمس نمایید هر زمان خاک خشک شده بود بهترین زمان برای آبیاری می باشد.

رطوبت:

به منظور تامین رطوبت مورد نیاز برای دیفن باخیا، می توانید هفته ای سه بار با اسپری آب گیاه را غبارپاشی نمایید یا در زیر گلدانی آن محیط جزیره ای ایجاد کنید که رطوبت لازم برای گیاه را تامین نماید.

خاک:

برای کاشت گیاه دیفن باخیا می توانید از ترکیب خاک برگ و ورمی کمپوست استفاده نمایید.

کود:

در فصل رشد، ماهی دو بار گیاه را با کود گیاهان زینتی یا کود ۲۰-۲۰-۲۰ تغذیه نمایید.

تکثیر گیاه دیفن باخیا

تکثیر:

مهمترین نکته ای که در ارتباط با تکثیر و ازدیاد دیفن باخیا باید مدنظر داشته باشید این است که برای تکثیر گیاه حتما دستکش به دست کنید.

تکثیر گیاه دیفن باخیا از طریق قلمه ی ساقه و تقسیم و خواباندن ساقه ی دارای گره و پاجوش امکان پذیر است.

مشکلات و بیماری های دیفن باخیا:

ساقه های گیاه بسیار بلند شده و اندازه برگها کوچک شده است: نور محیط کم است، سعی کنید گیاه را به محیط  پر نورتری منتقل کنید.

برگهای دیفن باخیا خشک شده و ریزش پیدا کرده اند: میزان رطوبت محیط کم است و هوا گرم است، غبارپاشی و ایجاد محیط جزیره ای را فراموش نکنید و سعی کنید گیاه را به محیطی با دمای کمتر انتقال دهید.

در قسمت زیرین برگها و ساقه های گیاه آفتی شبیه به پنبه چسبیده است: این آفت شپشک آرد آلود نام دارد، به منظور از بین بردن آن می توانید از سم کونفیدور هفته ای دوبار برای سمپاشی استفاده کنید.

رنگ برگهای دیفن باخیا خیلی روشن شده (برگها سفید رنگ شده اند): نور محیط بسیار زیاد است یا گیاه از کمبود مواد مغذی رنج می برد، خودتان مشکل را بررسی کنید تا گیاه به حالت نرمال برگردد.

برخی از ساقه ها و برگهای دیفن باخیا دچار پوسیدگی شده اند: گیاه دچار قارچ شده است. میزان آبیاری و غبارپاشی را کاهش دهید و برای درمان گیاه از قارچ کش استفاده نمایید.

دوستان عزیز هر سوالی در زمینه شرایط نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی و گیاهان فضای آزاد داشتید می توانید در بخش نظراتمجله خبری ژولی پولی بپرسید. کارشناسان بخش گل و گیاه به سوالات شما، پاسخ تخصصی خواهند داد و می توانید از مشاوره رایگان گل و گیاه به صورت آنلاین برخوردار شوید.