غذای خانگی سه سار چیتگر

شرایط نگهداری گل ساناز (رز مینیاتوری) - ژولی پولی

شرایط نگهداری گل ساناز (رز مینیاتوری)

شرایط نگهداری گل ساناز (رز مینیاتوری)

24 دی 1398

گل ساناز یا رز مینیاتوری یکی از گیاهان دائمی است که با گلهای کوچک و رنگارنگش در فصل بهار و تابستان از دوستدارانش دلبری می کند.

اگر دنبال یک گل دائمی و زیبا برای کاشتن در باغچه، فضای سبز و حتی نگهداری در گلدان می گردید گل ساناز بهترین انتخاب برای شما دوستان عزیز می باشد.

برخی از دوستان دنبال گیاه مقاومی می گردند که نور خورشید را تحمل کند و در فصل تابستان دچار سوختگی نشود و در فصل زمستان هم تا اندازه ای مقاوم باشد تا بتوانند از آن در بالکن یا حیاط خانه نگهداری کنند.

بطور معمول گل ساناز جزو گیاهان آپارتمانی نیست و باید در فضای آزاد باشد تا بتواند از نور خورشید برخوردار شود.

البته این نکته را مدنظر قرار دهید که گل ساناز به هیچ وجه سایه دوست نیست و اگر حداقل روزی چند ساعت در محیط آپارتمانی از نور خورشید برخوردار هستید می توانید از این گیاه زیبا نگهداری کنید.

اگر خانه ی شما از نور خورشید محروم است، همین الان از نگهداری این گل زیبا انصراف دهید، زیرا به سرعت گل ساناز از بین خواهد رفت.

برای طراحی فضای سبز باغ ها، باغچه ها، پارک ها و … از گل ساناز می توانید استفاده کنید زیرا جزو گیاهان مقاوم و زیبا می باشد.

گل های رز مینیاتوری در رنگ های سفید، زرد، نارنجی، گلبهی، قرمز در فصل بهار و تابستان روی آن نمایان می شوند.

برگهای ساناز مشابه با برگهای گل رز است با این تفاوت که سایز برگها و گل های گل ساناز در مقایسه با گل رز کوچکتر است و به همین دلیل به گل ساناز، رز مینیاتوری می گویند.

گل ساناز بطور کلی گیاه منعطفی است که گرمای نرمال تابستان و سرمای نرمال زمستان را می تواند تحمل کند.

اما اگر دمای هوا در روزهای گرم تابستانی بسیار زیاد شود برگهایش دچار سوختگی می شود و باید آن را به محیط سایه آفتاب منتقل کنید.

در روزهای سرد زمستان هم اگر دمای هوا به زیر صفر برود باید حتما آن را به محیطی که از سرما مصون باشد انتقال دهید که دچار یخ زدگی نشود.

گل ناز یخی گیاهی مقاوم در برابر سرما و گرما

آفات گل ساناز

مشخصات گل ساناز (رز مینیاتوری):

نام انگلیسی: Rosa Chinensis

نام علمی: Rosa spp

زیستگاه: کشور چین

شرایط نگهداری گل ساناز:

آبیاری:

گل ساناز جزو گیاهان آفتاب دوست است، به همین دلیل در فصل گلدهی و روزهای گرم تابستان به آبیاری منظم نیاز دارد.

حتی در برخی روزهای تابستانی که دمای هوا بالا است، نیاز به دو بار آبیاری بصورت صبح و بعدازظهر دارد.

البته توجه داشته باشید زمانی که گیاه زیر آفتاب قرار گرفته است از آبیاری آن خودداری کنید.

در طول دوره ی گلدهی خاک گیاه باید مرطوب باشد اما آب اضافی نباید در زیرگلدانی باقی بماند زیرا موجب پوسیدگی ریشه رز مینیاتوری می شود.

در فصل های سرد سال همچون پاییز و زمستان، میزان آبیاری را تا حد امکان کم کنید زیرا در این فصول گیاه در حالت استراحت و خواب است.

آبیاری گل ساناز

رطوبت:

رطوبت بیش از حد و ماندن آب اضافه در هنگام آبیاری در زیرگلدانی موجب ایجاد شرایط قارچی و پوسیدگی ریشه گیاه می شود.

اما گل ساناز به رطوبت ۵۰ درصدی محیط نیاز دارد که در فضاهای بسته می توانید این میزان رطوبت را از طریق غبارپاشی (اسپری آب) هفته ای یک یا دو بار فراهم کنید.

رطوبت گل ساناز

نور:

همانطوری که در بالا اشاره کردیم گل ساناز به آفتاب و نور مستقیم خورشید علاقمند است.

چه در فضای آزاد از گل ساناز نگهداری می کنید چه این گل را در گلدان کاشته اید و در فضای بسته از آن نگهداری می کنید، باید روزی ۶ تا ۷ ساعت گیاه را در مجاورت نور خورشید قرار دهید.

کاشتن گیاه در فضاهای سایه در باغچه یا نگهداری گل در آپارتمان های کم نور موجب رشد بیش از حد شاخه های گیاه و ضعیف شدن گیاه و عدم گلدهی آن می شود که سرانجام منجر ضعف و مرگ گل می شود.

نور گل ساناز

خاک:

خاکی که گل ساناز را در آن می کارید باید زهکشی خوبی داشته باشد.

ترکیب خاک باغچه و شن و خاک رس برای کاشت و پرورش این گیاه مناسب می باشد.

خاک مناسب گل ساناز

کود:

اگر گل ساناز را در فضای آزاد کاشته اید می توانید برای تقویت آن از کود دامی پوسیده در فصل رشد استفاده نمایید.

اگر گل ساناز را در گلدان کاشته اید و در فضای بالکن یا خانه نگهداری می کنید می توانید در فصل رشد هر دو تا سه هفته یکبار از کود گلدهی که دارای پتاسیم بالاست به منظور تقویت گیاه استفاده نمایید.

کود گل ساناز

هرس:

گل ساناز در فصل زمستان در حالت استراحت قرار دارد، در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار می توانید شاخه های خشک شده ی آن را هرس کنید تا دوباره شاخ و برگهای جوان و زیبایی بر روی آن آشکار شود.

در فصل بهار و زمستان که گیاه به گل می نشینید هر زمان یکی از گلهای آن پژمرده یا خشک شد فورا با یک قیچی آن را جدا کنید تا انرژی گیاه صرف گل های خشک شده نشود.

هرس گل ساناز

تعویض گلدان:

تا زمانیکه گیاه به اندازه ی کافی رشد نکرده نیازی به تعویض گلدان نمی باشد.

اگر متوجه شدید ریشه ی گل ساناز از قسمت زیرین گلدان خارج شده می توانید گلدان را با یک سایز گلدان بزرگتر تعویض نمایید و گیاه را به آن انتقال دهید.

تعویض گلدان گل ساناز

تکثیر:

گل ساناز از طریق بذر، قلمه ساقه و کشت بافت تکثیر می شود.

رایج ترین روش تکثیر گل ساناز از طریق قلمه می باشد.

تکثیر از طریق قلمه سبز در فصل تابستان:

پس از اینکه دوره ی گلدهی رز مینیاتوری به پایان رسید می توانید از ساقه ای که گل ندارد به منظور تهیه ی قلمه استفاده کنید.

سعی کنید تمام برگهایی که در قسمت پایینی ساقه قرار گرفته است را جدا نمایید و فقط چندین برگ جوان که در بالای ساقه است باقی بماند.

قسمت پایینی ساقه را با چاقو یک برش بزنید و در هورمون ریشه ازیی قرار دهید و سپس در خاک مناسب بکارید تا آماده ریشه دهی شود.

تکثیر از طریق قلمه چوبی در فصل پاییز:

پس از اینکه برگهای ساناز در فصل پاییز خزان کردند می توانید به طریقی که در بالا برای قلمه ی سبز گفته شد، گل رز مینیاتوری را تکثیر نمایید.

به منظور تکثیر گل رز مینیاتوری باید بستر کشت ترکیبی از ماسه بادی و خاک رس باشد و محیطی مرطوب و روشن که از نور مستقیم خورشید در امان است فراهم کنید تا قلمه ریشه دهد و سپس بتوانید آن را به گلدان یا باغچه منتقل کنید.

نگهداری گل ساناز در فصل زمستان:

اگر گل ساناز را در بالکن خانه یا در باغچه کاشته اید و نگران خشک شدن آن در فصل زمستان هستید و امکان انتقال گیاه به گلخانه یا فضای داخل منزل وجود ندارد، می توانید با پلاستیکهای نایلونی ضخیم فضای گلخانه ای کوچکی را برای گل ساناز ایجاد کنید و پلاستیک را در قسمت زیرین گلدان ببندید تا دمای گیاه زیر صفر نرود و یخ نزند.

گل ساناز گیاهی دائمی است و در فصل های سرد سال نمی میرد و کاملا خشک نمی شود، اما به خواب رفته و گلدهی نخواهد داشت و برگهایش خزان می کند.

شرایط نگهداری گل شاه پسند در خانه و فضای آزاد

نگهداری گل ساناز در زمستا

آفات و بیماری های گل ساناز:

درمان تریپس گل ساناز:

اگر مشاهده کردید بر روی برگهای گیاه سوراخ های کوچکی ایجاد شده و گل ها و برگها شکل زیبای خود را از دست داده و لکه های زرد روی آن ایجاد شده نشان از حشره تریپس است.

تریپس حالت مکنده دارد و از شیره ی گل ساناز تغذیه می کند برای از بین بردن این آفت می توانید از سم های حشره کش تماسی یا مالاتیون استفاده کنید.

درمان سفیدک گل ساناز:

اگر به نحوه ی آبیاری گل ساناز دقت نکنید و محیطی مرطوب را برای آن فراهم کنید مستعد بیماریهای قارچی می شود و برگها دچار سفیدک خواهند شد.

برای درمان سفیدک می توانید از سم بنومیل برای گل ساناز استفاده نمایید.

درمان کنه تارعنکبوتی گل ساناز:

اگر حالت تارعنکبوتی روی برگهای گیاه ایجاد شده است، گیاه به کنه ی تارعنکبوتی یا کنه دو لکه ای مبتلا شده است.

برای از بین بردن کنه تارعنکبوتی روی گل ساناز می توانید یک برس کوچک را به کمی آب و صابون آغشته کنید و این قسمتها تار عنکبوتی را برطرف کنید سپس از سم تترادیفون یا مالاتیون استفاده نمایید.

قیمت گل ساناز:

بطور کلی قیمت گیاهان فضای آزاد نسبت به گیاهان آپارتمانی پایین تر می باشد و گل ساناز نیز قیمت مناسبی دارد بطوریکه می توانید تعدادی از آن را خریداری نمایید و در فضای سبز منزل خود بکارید.

قیمت گل ساناز بستگی به سایز گلدان آن دارد که خریداری می کنید.

دوستان عزیز هر سوالی در زمینه شرایط نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی و گیاهان فضای آزاد داشتید می توانید در بخش نظرات مجله خبری ژولی پولی بپرسید.

کارشناسان بخش گل و گیاه به سوالات شما، پاسخ تخصصی خواهند داد و می توانید از مشاوره رایگان گل و گیاه به صورت آنلاین برخوردار شوید.

شرایط نگهداری گل داوودی در خانه و فضای آزاد