غذای خانگی سه سار چیتگر

شرایط نگهداری کاکتوس اچینو یا صندلی مادرزن - ژولی پولی

شرایط نگهداری کاکتوس اچینو یا صندلی مادرزن

شرایط نگهداری کاکتوس اچینو یا صندلی مادرزن

7 دی 1398

اچینو یکی از کاکتوس های بسیار زیباست که ظاهری جذاب دارد، حتی افرادی که برای اولین بار این کاکتوس را مشاهده می کنند جذب زیبایی و تیغ های آن می شوند.

چه کسی می گوید تنها زیبایی در گل های رنگارنگ با گلبرگ های لطیف نهفته است، گاه زیبایی در دل کاکتوسی با خارهای تیزش نهفته است!

کاکتوس اچینو دارای واریته های متفاوتی است که رشد خوبی می کنند و طول عمر طولانی دارند.

شاید برایتان جالب باشد که این کاکتوس بخاطر تیغ های طلایی رنگی که دارد با نام توپ طلایی شناخته می شود.

البته افراد بدجنسی که از مادر زنهایشان حسابی دلخور بوده اند نیز نام دیگری روی کاکتوس اچینو گذاشته اند که عنوان کردن این نام در این مقاله خالی از لطف نیست…

صندلی مادرزن نامی است که بر روی کاکتوس اچینو گذاشته شده است، همانطوری که گیاه سانسوریا با نام زبان مادرشوهر شناخته می شود، کاکتوس اچینو هم با نام صندلی مادرزن شناخته می شود.

اچینو در طراحی و تزیین فضای سبز، تراریوم، طراحی دکوراسیون داخلی منازل و ادارات مورد استفاده قرار می گیرد.

از معروف ترین انواع کاکتوس های اچینو می توانیم به کاکتوس اچینو گروزنی، اچینو تگزنسیس، اچینو پلی سفالوس، اچینو هوریزانتالونیس اشاره کنیم.

کاکتوس اچینو رشد بسیار کمی دارد و توقع نداشته باشید یک کاکتوس اچینو را که خریداری می کنید در ظرف مدت کوتاهی بزرگ شود و حتی به گل بنشیند.

کاکتوس اچینو زمانی که بالغ شود در فصل تابستان گل های زیبایی به رنگ زرد (طلایی) خواهد داد.

گل دهی کاکتوس اچینو

مشخصات کاکتوس اچینو:

نام علمی: Echinocactus

زیستگاه: کشور مکزیک

نام های دیگر: کاکتوس تیغ طلایی، صندلی مادر زن، کاکتوس توپ طلایی

شرایط نگهداری کاکتوس اچینو:

آبیاری:

بارها و بارها خودم در مقاله ها و سایتهای مختلف دیده ام که نوشته شده که کاکتوس ها را باید در آفتاب قرار دهید و ماهی یکبار آب دهید!!

باور کنید دوستان عزیز کاکتوس ها هم گیاه هستند و همچون هر موجود زنده ی دیگری به نیازهای اولیه ی زندگی از جمله آبیاری صحیح نیاز دارند.

اگر قرار است که گیاه را روزانه در آفتاب مستقیم قرار دهید و آن را از آبیاری محروم کنید یعنی در واقع تصمیم گرفته اید کاکتوس اچینو را بکشید!!

کاکتوس اچینو به کمبود آبیاری مقاوم است، سطح خاک را چک نمایید هر زمان خشک شده بود زمان مناسبی برای آبیاری می باشد.

در فصل های پاییز و زمستان که هوا سرد است بدلیل اینکه گیاهان در خواب زمستانی به سر می برند نیاز به آبیاری کمتری دارند و آب دادن به کاکتوس اچینو را محدود نمایید.

در طی روز که گیاه در معرض نور خورشید است از آبیاری کاکتوس اچینو پرهیز نمایید، زیرا موجب سوختگی گیاه می شود.

دما:

بطور کلی کاکتوس ها و بخصوص کاکتوس اچینو هوای گرم را برای رشد دوست دارد.

اچینو را از رطوبت حفظ کنید و در دمای پایین و یخبندان نگهداری نکنید.

قبل از اینکه دمای هوا در فصل پاییز و زمستان به زیر ۵ درجه سانتی گراد برود، کاکتوس اچینو را به داخل خانه یا گلخانه منتقل کنید.

اگر کاکتوس اچینو در فضای آزاد کاشته شده و امکان انتقال آن در فصل سرما به محیط سربسته نیست، می توانید از پلاستیک نایلونی برای حفاظت آن از سرما و یخبندان استفاده نمایید.

کاکتوس اچینو گروزنی

نور:

کاکتوس اچینو نور مستقیم خورشید را دوست دارد، پس سعی کنید در طول سال به منظور رشد بهتر گیاه، آن را در معرض نور خورشید قرار دهید.

اگر دمای هوا پایین آمده است، کاکتوس اچینو را از سرما حفظ کنید زیرا در هوای سرد دچار آسیب دیدگی می شود.

خاک:

اگر با ترکیبات خاک آشنایی ندارید می توانید خاک کاکتوس بسته بندی شده را از گلخانه ها یا گل فروشی ها برای کاشت کاکتوس اچینو خریداری نمایید.

اما اگر خودتان می خواهید خاک مناسب برای کاکتوس اچینو را تهیه نمایید می توانید از ترکیب پیت ماس، شن، خاکبرگ و زغال فعال استفاده نمایید.

کود:

به منظور تقویت کاکتوس اچینو می توانید از اوایل فصل بهار تا اواخر فصل تابستان ماهی دو بار با کود کاکتوس که در بازار موجود باشد گیاه را تقویت کنید.

اگر می خواهید کاکتوس اچینو در فصل بهار و تابستان رشد بهتری داشته باشد می توانید از کود با میزان بالای پتاسیم استفاده نمایید.

تعویض گلدان:

فصل بهار بهترین زمان برای تعویض گلدان کاکتوس اچینو می باشد، پس از تعویض گلدان تا یک هفته گیاه را آبیاری نکنید.

کاکتوس اچینو هر ساله نیاز به تعویض گلدان ندارد و در صورتیکه قطر اچینو در دهانه ی گلدان نمی گنجد، گلدانی با یک سایز بزرگتر برای کاشت اچینو انتخاب کنید.

هرس:

کاکتوس اچینو برگی ندارد که نیاز به هرس کردن داشته باشد.

۵ نکته مهم برای نگهداری از کاکتوس ها در زمستان

نگهداری کاکتوس اچینو

تکثیر:

کاکتوس اچینو از طریق بذر قابل تکثیر می باشد.

بستر کاشتی که دارای زهکشی خوبی باشد را برای کاشت بذر اچینو آماده نمایید.

قسمت زیرین آن پوکه یا ذغال بریزید، سطح بعدی آن را ترکیب خاک برگ و شن بریزید و لایه ی پایانی ترکیبی از پیت ماس و ماسه قرار دهید.

بذر اچینو مرغوب تهیه نمایید، بذرها را یک شب قبل از کاشت در آب بخیسانید.

بذرها را روی بستر خاک که آماده کرده اید بریزید و فشاری وارد کنید تا بذرها به خاک بچسبد.

لایه ی نازکی از خاک روی بذرهای اچینو بریزید.

با اسپری سطح خاک را آبیاری نمایید.

با نایلون پلاستیکی سطح خاک را پوشش دهید.

دو تا سه ماه طول می کشد تا بذرهای کاکتوس اچینو، جوانه بزند.

مشکلات و بیماری های کاکتوس اچینو:

کاکتوس اچینو دچار شپشک آردآلود شده: بخشهایی که دچار شپشک آرد آلود شده را با دستمال مرطوب تمیز نمایید، سپس گیاه را هر هفته با سم کونفیدور سمپاشی کنید.

کاکتوس اچینو دچار قارچ و پوسیدگی شده: مشکل از آبیاری شماست، در آبیاری افراط کرده اید و همین عامل قاتل کاکتوس اچینو است.

کاکتوس اچینو بصورت استوانه ای رشد کرده: اچینو باید در حالت طبیعی بصورت دایره ای رشد کند، علت رشد نامتقارن و استوانه ای اچینو کمبود نور است. گیاه را به جایی منتقل کنید که از نور کافی برخوردار باشد.

کاکتوس اچینو رنگی

کاکتوس اچینو رنگی:

مدتی است که در گلخانه ها و گلفروشی های لاکچری، کاکتوس اچینو رنگی عرضه می شود.

فروشندگان کاکتوس های اچینو رنگی مدعی هستند که رنگهای بکار برده شده برای رنگ آمیزی کاکتوس ها کاملا طبیعی هستند و هیچ آسیبی به گیاه نمی زند.

در صورتیکه تیغ های اچینوها توسط رنگ های شیمیایی ضد آب با قلم مو رنگ آمیزی می شود و با وجودیکه، این رنگها موجب جذب مشتری می شود و موجب زیبایی تیغ های کاکتوس ها شده و جلوه ی خاصی به آنها می دهد، اما سلامت گیاه را به خطر می اندازد.

قیمت کاکتوس اچینو:

وقتی طول عمر کاکتوس اچینو زیاد می شود به مراتب قیمت آن نیز افزایش می یابد.

شما در حال حاضر می توانید کاکتوس اچینو سایز ۶ (یعنی قطر گلدان ۶ سانتی متر باشد) را با قیمت حدود ۱۰ هزار تومان خریداری نمایید.

البته معمولا کاکتوس های اچینوی رنگی قیمتشان در مقایسه با کاکتوس های اچینو طبیعی و بدون رنگ بالاتر است. (اختلاف قیمت حدود ۲ هزار تومان)

دوستان عزیز هر سوالی در زمینه شرایط نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی و گیاهان فضای آزاد داشتید می توانید در بخش نظرات مجله خبری ژولی پولی بپرسید. کارشناسان بخش گل و گیاه به سوالات شما، پاسخ تخصصی خواهند داد و می توانید از مشاوره رایگان گل و گیاه به صورت آنلاین برخوردار شوید.