غذای خانگی سه سار چیتگر

سریال چهارگاه چند قسمت است؟+ بازیگران و داستان - ژولی پولی

سریال چهارگاه چند قسمت است؟+ بازیگران و داستان

سریال چهارگاه چند قسمت است؟+ بازیگران و داستان

29 اردیبهشت 1400

سریال چهارگاه چند قسمت است؟+ بازیگران و داستان سریال چهارگاه+ زمان پخش سریال چهارگاه را در مجله خبری ژولی پوی مشاهده نمایید.

به علت ابتلای چهار تن از بازیگران سریال ماورایی احضار به ویروس کرونا، پخش قسمت آخر آن به تعویق افتاد.

مجموعه تلویزیونی چهارگاه در پنج قسمت ساخته شده و ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه اول سیما پخش می شود.

مشاهده نمایید: سریال بوتیمار

داستان سریال چهارگاه:

ژانرسریال اجتماعی بوده و روایتگر زندگی چند مادر است که برای آسایش و موفقیت فرزندانشان در حال تلاش و کوشش هستند.

بازیگران سریال چهارگاه:

مریم سعادت

کوروش تهامی

مریم مقدم

الیکا عبدالرزاقی

کاظم هژیر آزاد

امیر رضا دلاوری

نگین معتضدی

و…

عوامل سریال چهارگاه:

مدیر تصویر برداری: شهرام نجاریان

دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: ایما استمراری

تصویربردار: سید هادی پویا حسینی

صدابردار: محمد حبیبی

مدیر تولید: حسین پورکیانی

طراح صحنه و لباس: سحر شهامت

طراح گریم: محسن دارسنج

جانشین تولید: امیر حیدری

مدیر تدارکات: امیر حیدری

عکاس امیر فائض، تدوین حمید نجفی راد

آهنگساز:عماد توحیدی

صداگذار: بهروز معاونیان

کلمه چهارگاه در حوزه ی موسیقی:

در موسیقی قدیم ایران، علاوه بر دوازده مقام اصلی و شش آواز (که در پایین توضیح داده شده‌اند)، بیست و چهار شعبه نیز وجود داشته‌است.

این شعبات توالی‌هایی از دو نت تا هشت نت بوده‌اند و نام یکی از آن‌ها «چهارگاه» بود؛شعبهٔ چهارگاه، یکی از دو شعبهٔ مقام زنگوله بود.

بعد از تحول مقام به دستگاه برخی از دستگاه‌ها، از جمله چهارگاه، نامشان را از همین شعبات گرفتند.

(البته فواصل دستگاه چهارگاه، با فواصل این دانگ مطابقت ندارد؛ دانگ چهارگاهِ قدیم را امروزه می‌توان در دانگ بیات ترک یافت.)

در عین حال، لفظ چهارگاه برای توصیف شعبه‌هایی که چهار نغمه داشته باشند نیز به کار می‌رفته‌است (و این شامل شعبهٔ چهارگاه، و شعبات دیگری نظیر رَکب، مُبَرقَع، ماهور، کردانیا، و نوروزِ خارا نیز می‌شده‌است.

در دوران صفویه و در گیرودار شکل‌گیری مفهومی که امروزه با نام «دستگاه» شناخته می‌شود، چهار «شَد» تعریف می‌شده که چهارگاه یکی از این شَدود چهارگانه بوده‌است.

اگرچه تقریباً تمام صاحب‌نظران معاصر، دستگاه شور را مهم‌ترین دستگاه موسیقی ایرانی می‌دانند و به آن «مادر همهٔ دستگاه‌ها» می‌گویند.

عده‌ای، همچون هرمز فرهت و داریوش صفوت، دستگاه شور را به خاطر قدمت کمترش اصلی نمی‌دانند و در مقابل، دستگاه چهارگاه را به خاطر این که دو دانگ متقارن دارد، دستگاه اصلی می‌دانند.

داریوش طلایی همچنین در کتاب تحلیل ردیف روشی را برای به دست آوردن تمام دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی با کمک چهار دانگ اصلی معرفی می‌کند که در آن دانگ نخست چهارگاه، یکی از این چهاردانگ اصلی است.

دستگاه چهارگاه به جهت آن که گستره‌ای از حالات و صفات موسیقی ایرانی را در خود دارد نیز مهم دانسته می‌شود.

روح‌الله خالقی در کتاب نظری به موسیقی چهارگاه را از این جهت که هم گوشه‌های شاد دارد و هم گوشه‌های حزین و هم گوشه‌هایی که احساساتی همچون وقار، متانت، و بردباری را نمایش می‌دهند، دستگاهی مناسب برای «نشان دادن تمام حالات و صفات و کیفیات» توصیف می‌کند.

چهارگاه نام چهارمین نت در گام پایهٔ موسیقی عربی نیز هست (ر.ک. مقام (موسیقی) § موسیقی عربی).

مقام چهارگاه نیز نزد قاریان قرآن اهمیت ویژه‌ای دارد و جزو گروهی از مقام‌ها با نام «مقام‌های مکّی» طبقه‌بندی می‌شود.

در موسیقی ترکی، حسین سعدالدین آرل سیزده مقام اصلی را با کمک شش دانگ (جنس) اصلی تعریف می‌کند که دانگ چهارگاه یکی از این شش دانگ اصلی است،و مقام چهارگاه نیز از دید او مقامِ اصلی موسیقی ترکی است.

اما آنچه آرل به عنوان چهارگاه تعریف کرد در واقع گام بزرگ غربی است و با مفهوم چهارگاه در موسیقی مقامی یکسان نیست.

به بیان دیگر، او گام بزرگ از پایهٔ نت دو (نت موسیقی) را در قالب یک مقام اختراعی ارائه کرد و برای این مقام اختراعی، نام «چهارگاه» را به کار گرفت که در آن زمان در موسیقی ترکی منسوخ شده بود.

اگر چه این مقام جدید به خودی خود مورد استقبال قرار نگرفت.

اما از آنجا که پایهٔ نت‌نویسی مقام‌ها مبتنی بر روشی شد که تا امروز هم رایج است، همچنان جزو مقام‌های سیزده‌گانه بر شمرده می‌شود.

(ر.ک مقام (موسیقی) § موسیقی ترکی) از این حیث، چهارگاه در موسیقی ترکی (و مصری) با دستگاه ماهور در موسیقی ایرانی قابل مقایسه است.