غذای خانگی سه سار چیتگر

رقص کردی تیم والیبال استرالیا برابر ایران+ ویدیو - ژولی پولی

رقص کردی تیم والیبال استرالیا برابر ایران+ ویدیو

رقص کردی تیم والیبال استرالیا برابر ایران+ ویدیو

26 خرداد 1400

رقص کردی تیم والیبال استرالیا برابر ایران+ ویدیو را در مجله خبری ژولی پولی مشاهده نمایید.

مشاهده ویدیو:

درباره رقص کردی:

رقص کردی  یا ههڵپهڕکی، ههڵپهڕین، چۆپی، چووپی، دیلان، بازی، شایی، سه‌ما، گۆڤه‌ند،اه لپه رکی،هەڵپەرگە بخشی از آیین‌های نمایشی کردها است که به صورت گروهی و به شکل حلقه‌ای نا کامل مرکب از رقصندگان درحالی‌که پنجهٔ دست‌هایشان به هم گره خورده است و از چپ به راست در حرکت هستند اجرا می‌شود. اولین نفر سمت راست گروه که با دستمالی در دست وظیفهٔ هدایت و هماهنگ کردن حرکت بقیه رقصندگان را به عهده دارد و سرعت و ریتم و شور رقصندگان بستگی به هدایت او دارد را در زبان بومی سَرچُوپی‌کِش و آخرین نفر گروه را که در منتهی‌الیه سمت چپ حلقه قرار دارد و او نیز مسئولیت مشابهی دارد بن چوپی یا گاوانی می‌نامند.

نخستین جشنوارهٔ استانیِ هه‌لپه‌رکی در شهریور ۱۳۹۰ در شهرستان بانه برگزار شد.

تاریخچه رقص کردی:

تاریخ دقیقی برای پیدایش و شکل‌گیری این رقص نمی‌توان تعیین کرد اما در کاوش‌های باستانی که در مناطق کردنشین انجام شده‌است می‌توان نمونه‌هایی از این رقص را بر روی سفالینه‌های پیش از تاریخ مشاهده کرد.

رقص‌های کردی اشکال متنوعی دارند ولی به‌طورکلی از دو دسته رقص‌های غنایی و رقص‌های رزمی تشکیل شده‌است. گونه‌ای دیگر از رقص‌های عرفانی نیز در برخی مناطق کردستان رایج بوده که مشخصاً نمی‌توان ریشهٔ آن را کردی دانست؛ که اجرای آن به دو صورت فردی و گروهی ذِکر انجام می‌شود.

رقص دو دستماله:

در شکل غنایی رقص و برای افزودن بر شور رقصندگان و ناظران معمولاً رقصنده اول سَرچُوپی با دو دستمال رنگی به انجام حرکات نمایشی فردی می‌پردازد و توانایی و تبحر خود رادر رقص به نمایش می‌گذارد. به این نوع رقص دودستماله می‌گویند که بیشتر در مناطق کردستان به خصوص سنندج یا سنه و کرمانشاه وایلام رواج دارد

انواع رقص کردی یا هه‌لپه‌رکی:

۱٫شادی و ستایش ۲٫سوگواری و ماتم ۳٫جنگ و ستیز و شکار الف:رقصهایی که در مراسمات شادی اجرا می شود: ۱٫گه‌ریان ۲٫سهپایی ۳٫شی خانه ۴٫پشت پا ۵٫قهلا ۶٫خانانه ۷٫ههلگرتن ۸٫گه‌ران ۹٫روینه ۱۰٫راستا ۱۱٫دو دستماله ۱۲٫سهپای روینه ۱۳٫فهتاح پاشایی ۱۴٫کرمانشاهی ۱۵٫شلیره ۱۶٫خان و میری ۱۷٫سه پلی ۱۸٫مریوانی ۱۹٫سقزی ۲۰٫حریره ۲۱٫سه پای سقزی ۲۲٫سه پای حریره ۲۳٫چهپی ۲۴٫له بلان ۲۵٫مهابادی ۲۶٫مکر بگی ۲۷٫داغه ی خان و میری ب:رقصهایی که مراسمات جنگ و شکار اجرا می شود: ۱٫سه‌جار ۲٫دوجار ۳٫شلایی شیلان ۴٫زهنگی ۵٫مقاومت ۶٫یاران یاران ۷٫خهرمان ۸٫قره پی ره ژن ۹٫سموری ۱۰٫هوشار ۱۱٫برزی برزی پ:رقصهایی که در مراسم سوگواری و ماتم اجرا می شود: ۱٫چمری ۲٫کلاء و…….