غذای خانگی سه سار چیتگر

دیلیپ کومار بازیگر هندی درگذشت+ بیوگرافی - ژولی پولی

دیلیپ کومار بازیگر هندی درگذشت+ بیوگرافی

دیلیپ کومار بازیگر هندی درگذشت+ بیوگرافی

16 تیر 1400

دلیپ کومار بازیگر هندی درگذشت+ بیوگرافی را در مجله خبری ژولی پولی مشاهده نمایید.

دیلیپ کومار زاده ۱۱ دسامبر ۱۹۲۲ در پیشاور پاکستان  و در تاریخ ۷ ژوئیه  ۲۰۲۱ درگذشت. وی با نام اصلی محمد یوسف خان، از بزرگترین بازیگران تاریخ سینمای هندوستان بود.

زندگی هنری دیلیپ کومار:

او در نوجوانی همراه با خانواده‌اش به بمبئی رفت و پس از چند سال به کمک دویکا رانی سر از دنیای سینما درآورد. اکران اولین فیلم او جوار باتا به سال ۱۹۴۴ یعنی زمانی که ۲۲ سال داشت برمی‌گردد. فیلمی که بازی دیلیپ در آن چندان مورد توجه قرار نگرفت.

آغاز بازیگری دیلیپ کومار:

پس از جوار باتا او در دو فیلم دیگر بازی کرد تا نوبت به فیلم جاگنو  رسید. بازی در این فیلم بود که او را به صورت چهره‌ای مطرح درآورد. دو سال بعد  در کنار همشهری‌اش راج کاپور فیلم ملودرام انداز را با حضور نرگس بازی کرد. موفقیت کلان مادی این فیلم کومار را به صورت یک ستاره درآورد. انداز تنها فیلمی بود که کومار و راج کاپور با هم در آن بازی کردند و پرفروش‌ترین فیلمی گردید که تا آن زمان ساخته شده بود. اما رکورد فیلم انداز در همان سال توسط فیلم برسات باران راج کاپور که نرگس هم در آن حضور داشت زده شد.

فروش بالای فیلمهای دیلیپ کومار:

دیلیپ کومار در دهه‌های پسین نیز به بازیگری ادامه داد و بسیاری از کارهایش جزء آثار پرفروش بالیوود شدند. از جمله فیلم‌های آن ، دیوداس ، آزاد ، مغول اعظم ، قانون ، کارما که هر کدام جزء پرفروش‌ترین فیلم‌های صنعت سینمای هند هستند.

پایان بازیگری دیلیپ کومار:

در سال ۱۹۷۶ بازیگری را موقتاً کنار گذاشت و برای ۵ سال از دنیای سینما دور شد. وی تقریباً در همین سال‌ها یعنی از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۰ دارای دو همسر بود که پس از فاش شدن موضوع برای مخدوش نشدن وجهه‌اش همسر دومش را طلاق داد. کومار در سال ۱۹۸۱ با فیلم بسیار پرفروش کرانتی به پرده سینماها بازگشت. در این ایام با وجود کهنسالی در فیلم‌های پرفروشی مثل قانون ، کارما  و سوداگر  بازی کرد. سرانجام در سال ۱۹۹۸ فیلم قلعه را بازی کرد و پس از آن رسماً بازنشستگی خود را اعلام کرد.

آثار دیلیپ کومار:

فهرست برخی از فیلم‌هایی که دیلیپ کومار در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته‌است:

رام و شام

قانون

میلان

سوداگر

پیغام

یهودی

آزاد

دوداس

مغل اعظم

قانون از ماست

مادهوماتی

غرور

سبک

عصر جدید

شهید

مشعل

کارما

قاضی

کوشش

انقلاب

دنیا

جاویدان

لکه‌دار

سنگ‌دل

گنگا و جمنا

رکورد دار فیلم فیر:

دیلیپ کومار اولین بازیگر برندهٔ جایزه بهترین بازیگر مرد فیلم فیر است و با ۸ بار دریافت این جایزه در کنار شاهرخ خان رکورد دار می‌باشد. جشنوارهٔ فیلم فیر برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ یعنی ۴۰ سال بعد از تولد سینمای هند به داوری سینمای هند در سالی که گذشته بود  پرداخت که در همان نخستین دوره دیلیپ کومار برای بازی در فیلم داگ  بهترین بازیگر مرد سال لقب گرفت و جایزه بهترین بازیگر زن هم به مینا کوماری برای بازی در فیلم «باجو باورا» رسید.

زندگی شخصی دیلیپ کومار:

نام اصلی این ستارهٔ سینما محمد یوسف خان بود که پیش از بازی در اولین فیلمش و پس از آنکه دویکا رانی کشفش کرد، از سوی نویسندهٔ هندی باگواتی چاران وارما نام سینمایی دیلیپ کومار به وی داده شد.

نام دیگرش دیلیپ شهاب می‌باشد.

پدرش لاله غلام سرور بازرگان میوه و مالک باغ‌های بزرگ در پیشاور و دولالی در ماهاشاترا بود. دیلیپ ۱۲ برادر و خواهر داشت.

برادر کوچک‌ترش ناصرخان نیز بازیگر بود که در فیلم‌های گانگا جومنا و بایراگ نقش مقابل دیلیپ را بازی کرد.

دیلیپ کومار در ۱۹۶۶ زمانی که ۴۴ سال داشت با سایرا بانو ازدواج کرد. ۱۴ سال بعد در ۱۹۸۰ خبر ازدواج دیلیپ کومار با زنی به نام اسما پخش شد و معلوم شد که ۳ سال از ازدواج آن‌ها می‌گذرد. این خبر باعث مخدوش شدن چهره دیلیپ کومار گردید از این رو و همچنین به دلیل ادامهٔ ارتباط اسما با شوهر پیشینش در میانهٔ سال ۱۹۸۰ او همسر جدیدش را طلاق داد.

سائره بانو همچنان همسر دیلیپ کومارست.