غذای خانگی سه سار چیتگر

داستان و بیوگرافی بازیگران حمله به اچ۳ - ژولی پولی

داستان و بیوگرافی بازیگران حمله به اچ۳

داستان و بیوگرافی بازیگران حمله به اچ۳

22 فروردین 1400

داستان و بیوگرافی بازیگران حمله به اچ۳ را در قسمت سینما و تلویزیون مجله خبری ژولی پولی مشاهده نمایید.

به گزارش ژولی پولی حمله به اچ۳ نام فیلمی به کارگردانی شهریار بحرانی است. این فیلم محصول کشور ایران و تولید سال ۱۳۷۳ می‌باشد. این فیلم با الهام از عملیات اچ۳، که از عملیات‌های هوایی موفق و مهم در جریان جنگ ایران و عراق بود، ساخته شد.

خلاصه داستان:

ستاد نیروهای هوایی عراق که برتری نیروی هوایی ایران را حس کرده است و شکست حصر آبادان را نزدیک می‌بیند جهت حفاظت از هواپیماهای استراتژیک خود در برابر حملات ایران، آن‌ها را به سه پایگاه دورافتاده در نزدیک مرز اردن منتقل می‌کند. در مقابل ستاد نیروهای هوایی ایران نیز برای بمباران این سه پایگاه که به نام پایگاه‌های اچ۳ معروفند طرحی در نظر دارد. سرانجام در سحرگاه ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ هشت فروند جنگندهٔ بمب‌افکن فانتوم از پایگاه سوم شکاری شهید نوژه جهت حمله به اچ۳ به پرواز درمی آیند…

پخش:

قرار است برای بار دیگر فیلم حمله به اچ۳ از شبکه های صدا و سیما پخش شود.

بازیگران:

جعفر دهقان

محمد کاسبی

فرامرز شهنی

حسین یاری

حسن عباسی

سعید قائمی

سعید خوشدل

سید ناصر هاشمی

سید جلال طباطبایی

تهیه‌کننده :

روح‌الله برادری

نویسنده   :

سید ناصر هاشمی

عملیات اچ۳:

عملیات H3، یکی از عملیات‌های هوایی مهم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ ایران و عراق بود. از این عملیات به عنوان پیچیده‌ترین و همچنین از بزرگترین عملیات‌های هوایی دنیا که به نام حمله فانتوم‌ها ثبت شده‌است، یاد می‌شود. طی این عملیات، فانتوم‌های نیروی هوایی ارتش ایران در تاریخ ۴ آوریل ۱۹۸۱ (۱۵ فروردین ۱۳۶۰) پایگاه‌های هوایی H3 را در غربی‌ترین نقطه عراق، در مرز مشترک عراق و اردن بمباران کردند و آنها را منهدم ساختند. در این عملیات، به نیروهای ایرانی هیچ خسارتی وارد نشد، اما در مقابل بیش از ۴۸ هواپیمای عراقی که بیشتر آن‌ها بمب‌افکنهای روسی (میگ-۲۳، سوخو-۲۰، توپولف-۱۶، توپولف-۲۲) بودند از بین رفتند. از این رو، از این عملیات به عنوان یکی از موفق‌ترین عملیات‌های تاریخ جنگ‌های هوایی نام برده می‌شود.

موفقیت این عملیات هوایی همچون عملیات کمان ۹۹، اهمیت استراتژیک و تأثیر زیادی بر ادامه جنگ داشت.