غذای خانگی سه سار چیتگر

خبر جنجالی احتکار واکسن آمریکا - ژولی پولی

خبر جنجالی احتکار واکسن آمریکا

خبر جنجالی احتکار واکسن آمریکا

25 اسفند 1399

خبرجنجالی احتکار واکسن آمریکا را در قسمت اخبار اجتماعی مجله خبری ژولی پولی مشاهده نمایید.

در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا محتاج واکسن کرونا هستند اما در کشوری مثل آمریکا دوزهای زیادی از واکسن کرونا در انبارهایش احتکار شده است.

واکسن کرونا در آمریکا احتکار می شود، در حالی که تعداد زیادی از کشورهای دنیا نیاز شدیدی به آن دارند.

به گزارش  ژولی پولی به نقل از خبرگزاری رکنا، در شرایطی که جهان با کمبود واکسن کرونا دست و پنجه نرم می کند دولت فدرال آمریکا مقدار زیادی از دوزهای واکسن را خارج از نیاز خود انبار کرده است؛ موضوعی که باعث شده جهان از آمریکا بخواهد دست از احتکار بردارد.

تارنمای هیل در این زمینه نوشت: دولت جو بایدن تحت فشار فزاینده ای برای سهیم شدن در ذخایر واکسن خود با سایر کشورها قرار دارد.

این رسانه افزود: آمریکا به اندازه کافی واکسن برای ایمن سازی هر یک از افراد بزرگسال در این کشور خریداری کرده است.

بایدن به تازگی اعلام کرد که دستور خرید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن بیشتر را از شرکت جانسون اند جانسون داده است.

کاخ سفید گفته که دوزهای مازاد واکسن می تواند پشتوانه ای برای مشکلات احتمالی در تولید باشد و به واکسینه کردن کودکان کمک می کند و می تواند در صورت نیاز در مبارزه با ویروس جهش یافته کرونا استفاده شود.

در صورتی که این امر محقق شود ۲۰۰ میلیون دوز واکسن جانسون اند جانسن در اختیار آمریکا قرار خواهد گرفت که برای واکسن زدن به ۲۰۰ میلیون نفر کفایت خواهد کرد.

بایدن در واکنش به سوال از کاخ سفید درباره افزایش شکاف بین آمریکا و جهان در تهیه واکسن تایید کرد که این همه گیری ماهیتی جهانی دارد اما گفت هدف تحت کنترل در آوردن کووید-۱۹ نخست در آمریکا است.

بایدن گفت: این دیگر چیزی نیست که بتوان با سیم خاردار و حصار مانع آن شد و بنابراین منتظر نمی مانیم که جهان ایمن شود و بعد کشور ما در نهایت ایمن شود. می خواهیم اطمینان دهیم که در وهله نخست از جان آمریکایی ها مراقبت خواهد شد بعد به سایر کشورهای جهان کمک خواهیم کرد.

بایدن روز جمعه درباره همکاری با استرالیا، هند و ژاپن برای توسعه تولید واکسن و عرضه واکسن در آسیا ابراز تعهد کرد اما مقام های دولت این کشور تایید کرده اند که تا وقتی همه مردم آمریکا واکسینه نشده اند واکسنی را به دیگر کشورهای جهان عرضه نخواهند کرد.

کارشناسان و مدافعان بهداشت جهانی بر این باورند که آمریکا می تواند بدون تاثیر مهمی بر دسترسی به واکسن برای آمریکایی ها، به کشورهای جهان کمک کند اما واشنگتن چنین تمایلی را از خود نشان نداده است.

سارا سواینهارت سخنگوی کمپین وان (سازمان بین المللی مبارزه با فقر) گفت: جهان اکنون با بحران دسترسی به واکسن مواجه است و دولت بایدن هنوز چارچوب یا ضرب الاجلی را برای توزیع دوزهای مازاد واکسن خود همزمان با واکسینه کردن مردم این کشور تعیین نکرده است.

یونیسف که با کوواکس در توزیع واکسن ها به کشورهای جهان همکاری دارد اعلام کرده که کشورهایی که افراد پرخطر و کارکنان بخش بهداشت خود را واکسینه کرده اند باید دوزهای مازاد واکسن خود را با دیگر کشورهای نیازمند سهیم شوند.

بایدن امیدوار است تا پایان ماه می (اردیبهشت) همه آمریکایی ها واکسینه شوند.

با اعلام این مطلب از سوی دولت آمریکا که ده ها میلیون دوزواکسن آسترازنکا را انبار کرده است، فشارها و ناامیدی از آمریکا نزد متحدان این کشور افزایش یافت.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا دستور خرید ۳۰۰ میلیون دوز واکسن این شرکت را داده بود اما مسائل مربوط به آزمایشات بالینی این دستور را به حالت تعلیق در آورده و سازمان غذا و داروی آمریکا منتظر اطلاعات بیشتر است.

واکسن آسترازنکا برای استفاده اضطراری در اتحادیه اروپا مجوز گرفته است و واکسن های اولیه آن از سوی کوواکس در کشورهای فقیر استفاده می شود اما هرچند هنوز در آمریکا مجوز نگرفته است، مقام های دولت بایدن آنها مقدار اندکی از این واکسن را ذخیره کرده اند تا در صورت مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا از آن استفاده کنند. ذخیره این واکسن هستند.

جن ساکی سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید رسما اعلام کرده که کشورش همه درخواست ها از سوی کشورهای دیگر برای سهم شدن در تامین واکسن آنها را رد کرده است.

کرونا تاکنون در آمریکا ۳۰ میلیون و ۸۱ هزار و ۶۵۷ نفر را مبتلا کرده که از این تعداد ۵۴۷ هزار و ۲۳۴ نفر جان خود را از دست داده اند.