غذای خانگی سه سار چیتگر

به سبزه عید نه نگوییم - ژولی پولی

به سبزه عید نه نگوییم

به سبزه عید نه نگوییم

17 اسفند 1401

ریشه و فرهنگ هر ملتی به پایبندی آن مردم به سنت ها بستگی دارد، ایرانیان از دوران قدیم به فرهنگ ها و سنت های خود پایبند بوده اند و برای فرهنگ خود ارزش خاصی قائل بوده اند. 

عید نوروز یکی از جشن های باستانی ایرانیان است که از قدیم رواج داشته و دارای اصول و قواعد خاصی است که با گذشت زمان دستخوش تغییراتی شده ولی همچنان با آمدن سال نو، دلهای مردم ایران زمین سرشار از شادی و عشق می شود و با چیزهای کوچک خوشحال می شوند و با فرارسیدن بهار، عید نوروز را جشن می گیرند.

این روزها با رواج زندگی مدرن و دنیای مجازی روز به روز کمپین ها و چالش های جدیدی روی کار می آیند تا فالوورها و طرفداران بیشتری را به سمت خود جذب کنند بی آنکه به تمدن و فرهنگ میهن خود فکر کنند.

در چند سال اخیر به اسفند ماه که می رسیم کمپینی در فضای مجازی با عنوان “به سبزه عید نه بگوییم” روی کار می آید، بی آنکه به عواقب آن توجهی شود.

پیشینیان ما سبزه را نماد شادابی و خرمی می دانستند و از اواسط اسفند حبوبات و گندم را سبز می کردند تا در سر سفره هفت سین سبزه داشته باشند و سیزده بدر، سبزه را به آب می سپردند و اعتقاد داشتند با دور انداختن سبزه، کدورت ها و غم ها و بدی ها را به دور می اندازند. البته برخی گره زدن سبزه را در روز سیزده بدر خوش شگون می دانستند و اعتقاد داشتند که موجب باز شدن بخت دختران دم بخت می شود.

افرادی که با سبز کردن سبزه برای عید نوروز مخالف هستند چند دلیل دارند که ما در مجله خبری ژولی پولی به طور مختصر در مورد هر کدامشان توضیح می دهیم:

سبزه عید

بیشتر افرادی که چالش “نه به سبزه عید” را به راه می اندازند، مدافعان محیط زیست هستند و مشکلات کم آبی، اسراف و دور ریختن مقدار زیادی از غلات و آلودگی محیط زیست را عنوان می کنند.

  1. نیازی نیست نگران دور ریز غلات و گندم باشید!!
    نگرانی در مورد دور ریختن غلات بی مورد است زیرا اگر از ماش، عدس، لوبیا برای سبزه عید استفاده کنید وقتی سبز شد و به سیزده بدر رسید می توانید قسمت بالای دانه ها که سبز شده را با قیچی ببرید و در سوپ و آش از این جوانه های تازه و ارگانیک استفاده نمایید.
  2. آب زیادی مصرف نمی شود!!
    برای پرورش یک بشقاب سبزه آب زیادی مصرف نمی شود که نگران بحران کم آبی باشید. اگر بجای “نه گفتن به سبزه عید” سایر الگوهای مصرف خود همچون مسواک زدن، ظرف شستن و … را اصلاح کنیم برای پرورش سبزه آب زیادی مصرف نمی شود. بعلاوه شما می توانید از آبی که برای شستن میوه ها یا سیب زمینی و … استفاده می کنید برای آبیاری سبزه مصرف کنید.
  3. آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی شود!!
    در ایامی که سبزه را آماده می کنید سعی کنید آن را در جای خیلی گرم نگهداری نکنید و از آبیاری بیش از حد آن اجتناب کنید زیرا این دو کار موجب کپک زدن و خراب شدن سبزه می شود و فضای خانه را آلوده می کند.
    در سیزده بدر نیازی نیست سبزه عید را به آب بسپارید، زیرا موجب آلودگی رودخانه ها و دریاها می شود.
    سعی کنید از دانه هایی برای سبزه استفاده کنید که قابل مصرف هستند، اگر تمایل داشته باشید می توانید حتی دانه های لوبیا و عدس و … را که جوانه زده اند را در باغچه بکارید یا اگر زودتر اقدام کرده باشید و از دانه های نارنج، لیمو و پرتقال استفاده کردید که بسیار کار پسندیده ای انجام داده اید زیرا در سیزده بدر می توانید سبزه ی زیبای خود را به محیط باغچه یا باغ انتقال دهید و در خاک بکارید و سالهای بعد شاهد رشد درختانی زیبا شوید، اگر برای کاشت سبزه عید از بذر سبزی خوردن استفاده کنید و بذرهای سبزی خوردن را در گلدان های کوچک بکارید می توانید در سیزده بدر سبزی خوردن را بچینید و سبزی ارگانیک نوش جان کنید.

به فرهنگ های اصیل ایرانی و سبزه عید نه نگوییم و با سبز کردن سبزه عید شادابی، سرسبزی و زیبایی را در این ایام مهمان خانه های خود کنیم.

آموزش سبزه نارنج برای سفره هفت سین

ما در مجله خبری ژولی پولی روزهای بهاری زیبایی را برای شما دوستان عزیز آرزومندیم.