غذای خانگی سه سار چیتگر

ابر ماه توت فرنگی چیست؟+ زمان وقوع - ژولی پولی

ابر ماه توت فرنگی چیست؟+ زمان وقوع

ابر ماه توت فرنگی چیست؟+ زمان وقوع

3 تیر 1400

ابر ماه توت فرنگی چیست؟+ زمان وقوع را در مجله خبری ژولی پولی مشاهده نمایید.

ابر ماه توت فرنگی در روز پنجشنبه ۲۴ ژوئن یا ۳ تیر در آسمان خواهد درخشید. این پدیده آخرین ابَر ماه سال جاری میلادی خواهد بود.

به گزارش ژولی پولی به نقل از خبرگزاری ایسنا ، این ابَر ماه با آغاز فصل برداشت توت فرنگی در آمریکای شمالی همراه است و به همین دلیل آن را ماه توت فرنگی‌ می‌نامند.

به گفته‌ی ناسا این پدیده در اوایل صبح روز چهارشنبه قابل مشاهده است و در روز بعد در ساعت ۲:۴۰ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی  ۲۳:۱۰ به وقت تهران به اوج خود می‌رسد.

ابر ماه زمانی رخ می‌دهد که ماه در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین قرار بگیرد. در این زمان ماه روشن‌تر و بزرگ‌تر جلوه می‌کند.

پدیده ماه توت فرنگی به طور معمول در آخرین روز بهار یا آغاز تابستان رخ می‌دهد. در گذشته نام‌های مختلفی به این پدیده داده می‌شد، از جمله ماه شکوفه، ماه ذرت سبز، ماه هور، ماه تولد، ماه جوجه‌ریزی و ماه عسل که ممکن است به علت سنت ازدواج در ماه ژوئن باشد.

این ماه برخلاف نامش صورتی رنگ نیست و رنگی طلایی دارد.

سیاره زهره نیز همزمان با این ماه قابل مشاهده خواهد بود و مریخ نیز ۱۰ درجه بالاتر از افق خواهد درخشید.

ماه چیست؟

ماه تنها قمر سیارهٔ زمین است که با بازتاباندن نور خورشید، شب‌های زمین را کمی روشن می‌کند. ماه پنجمین قمر طبیعیِ بزرگ در منظومهٔ خورشیدی در میان ۱۷۳ قمر موجود در این منظومه است. قطرِ ماه حدودِ ۳٬۴۷۶ کیلومتر است. جوّ ندارد و در پهنهٔ آن دهانه‌های برخوردی درپیِ برخوردِ سنگ‌های آسمانی پدید آمده است. مساحت سطح آن حدود ۳۸ میلیون کیلومتر مربع دقیق‌تر ۳۷ میلیون و ۹۳۰ هزار است که در مقام مقایسه از مساحت قارهٔ آسیا کمتر است.

کرهٔ ماه چهاردهمین جسم در منظومهٔ خورشیدی بر پایهٔ جرم و حجم می‌باشد. قطر کرهٔ ماه یک‌چهارمِ کرهٔ زمین است و هیچ سیارهٔ دیگری در منظومهٔ خورشیدی، نسبت به اندازهٔ خود، دورگردی به این بزرگی ندارد. چگالی ماه چهار پنجم چگالی زمین است.

انسان‌ها از قدیم از کرهٔ ماه و چرخش منظم آن برای گاهشماری، به‌ویژه در کشاورزی، بهره می‌گرفتند. مسافران و دریانوردان نیز از نور و حضور ماه برای جهت‌یابی و ناوبری استفاده می‌کردند؛ ماه هم‌چنین در اسطوره‌های اقوام حضور زیادی داشته و در برخی فرهنگ‌ها حتی آن را به‌عنوان یک ایزد پرستش می‌کرده‌اند. گرانش قانون جاذبهٔ ماه باعث به‌وجود آمدن جزر و مد آب‌های کرهٔ زمین می‌شود. گرانش کرهٔ ماه هم‌چنین باعث باثبات ماندن محور گردش زمین به دور خود می‌شود که درصورت عدم وجود ماه، انحراف محوریِ زمین مرتباً تغییر می‌کرد و این امر باعث آشفته شدن آب‌وهوا و فصل‌ها در زمین می‌شد. سمت پنهان و سمت پیدای ماه هر کدام ۲ هفته از نور خورشید برخوردار می‌شوند در حالی که طرف مقابل آن‌ها، ۲ هفته در شب به سر می‌برد.