غذای خانگی سه سار چیتگر

آشنایی با مجموعه با شکوه و دیدنی تخت جمشید - ژولی پولی

آشنایی با مجموعه با شکوه و دیدنی تخت جمشید

آشنایی با مجموعه با شکوه و دیدنی تخت جمشید

11 آبان 1398

مگر می شود ایرانی باشید و میراث باستانی تخت جمشید را نشناسید!! البته شاید این سعادت نصیبتان نشده باشد که به شیراز سفر کنید و تخت جمشید را از نزدیک ببینید ولی مطمئنا بارها و بارها وصف آن را در تلویزیون و رسانه ها شنیده اید…

ما امروز قصد داریم در بخش مکانهای تاریخی مجله خبری ژولی پولی برای شما همراهان عزیز از تخت جمشید بگوییم و به وصف این بنای تاریخی بپردازیم… با ما همراه باشید.

البته توصیف تخت جمشید اینقدر مشکل است که ما هر چقدر هم بگوییم تنها گوشه ای از امپراطوری با عظمت هخامنشی را برای شما گفته ایم…

آشنایی با تخت جمشید

آدرس تخت جمشید کجاست؟

بطور کلی شهر شیراز جزو شهرهای توریستی و گردشگری ایران است و تخت جمشید نیز در استان فارس و در شمال شهرستان مرودشت واقع شده است.

اگر اول به شیراز سفر کرده اید و قصد دارید از شیراز به تخت جمشید بروید، حدود یکساعت باید در راه باشید.

تخت جمشید در فاصله ی ۵۷ کیلومتری شیراز و ۱۰ کیلومتری مرودشت قرار گرفته است.

اگر ماشین شخصی دارید که می توانید  از گوگل مپ یا نرم افزارهایی که مسیریاب هستند برای رفتن به تخت جمشید استفاده نمایید ولی اگر با هواپیما یا قطار به شیراز سفر کرده اید، از شیراز با تاکسی یا مینی بوس به مرودشت بروید.

زمان بازدید از مجموعه تخت جمشید چه روزهایی است؟

افراد علاقمند می توانند در تمام ایام هفته از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۷:۳۰ از مجموعه میراث جهانی تخت جمشید بازدید نمایند.

البته در برخی ایام که تعطیلات رسمی به مناسبت سوگواری می باشد طبق اعلام قبلی، مجموعه ی تخت جمشید تعطیل می باشد.

عکس های تخت جمشید

مبلغ ورودی مجموعه تخت جمشید چقدر است؟

در حال حاضر مبلغ ورودی مکان های گردشگری درجه ی یک استان فارس که تخت جمشید هم شامل مکان ها و محوطه های توریستی درجه یک این استان می باشد برای بازدیدکنندگان داخلی که مردم کشور خودمان هستند (ایرانیان) مبلغ ۵ هزار تومان (۵۰,۰۰۰ ریال) و برای بازدیدکنندگان خارجی مبلغ ۵۰ هزار تومان (۵۰۰,۰۰۰ ریال)  می باشد.

دلیل نامگذاری بنای تاریخی تخت جمشید چیست؟

در زمانی که این بنا ساخته شده، پارسه یعنی شهر پارسیان نام گذاری شده است، اما یونانیان به این بنا پرسپولیس یعنی پارسه شهر می گفتند.

در دوره ی ساسانیان، این بنای تاریخی را صد ستون (سد ستون) می نامیدند.

در دوران اسلامی به تخت جمشید، چهل منار یا هزار ستون می گفتند و ارتباطی بین این بنا و جمشید و حضرت سلیمان نبی برقرار می کردند و برای آن احترام قائل بودند.

در فارسی معاصر این بنای تاریخی که نماد غرور ایرانی است را تخت جمشید یعنی قصر پادشاهی جمشید شاه (پادشاه اساطیری ایرانی) می نامند.

سفر به تخت جمشید

تخت جمشید در چه سالی و به دستور چه کسی ساخته شده است؟

تخت جمشید در حدود ۲۵۰۰ سال پیش و به دستور داریوش شاه هخامنشی ساخت و سازش آغاز شده است، اما ساخت آن حدود پنجاه سال طول کشیده و خشایار شاه و ادشیر اول که جانشینان داریوش بودند در ادامه ی ساخت بنای تاریخی پرسپولیس همکاری نمودند.

شاید باور کردنی نباشد که در ساخت مجموعه تخت جمشید هنرمندان و معماران چیره دست از سراسر ایران گرد آمدند تا بتوانند اثری را پدید آورند که در طول هیچ دوره ای مثل و مانند آن ساخته نشده است.

افرادی که در ساخت تخت جمشید مشارکت داشتند بابت کاری که می کردند حق الزحمه دریافت می کردند و حتی بیمه بودند، نکته ی قابل توجه این است که زنان نیز در ساخت تخت جمشید کمک می کردند، اطلاعات ذکر شده مبنی بر ساخت تخت جمشید از نوشته های روی خشت ها و کتیبه ها بدست آمده است.

مجموعه تخت جمشید شامل چه بخش های دیدنی می باشد؟

از بخش های دیدنی تخت جمشید می توانیم به کاخ آپادانا، کاخ هدیش، کاخ ملکه، کاخ ه (کاخ H)، کاخ تچر، کاخ سه در (تالار شورا)، کاخ صد ستون، کاخ شورا، دروازه ملل، نقش رستم (در ۶٫۵ کیلومتری تخت جمشید واقع شده است.)، موزه تخت جمشید و … اشاره کنیم.

در سال ۱۹۷۹ مجموعه تخت جمشید در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و در حال حاضر علاوه بر ایران جزو سرمایه ها و میراث تاریخی جهانی محسوب می شود.

آشنایی با تخت جمشید

دلیل آتش سوزی تخت جمشید چه بوده است؟

تخت جمشید در حدود ۲۰۰ سال یکی از پایتخت های حکومت هاخامنشیان در دوره های داریوش شاه، خشایارشاه و اردشیر اول بوده است.

اسکندر مقدونی در دوره ی داریوش سوم به ایران حمله کرد و وی را شکست داد، سپس تخت جمشید مرکز امپراطوری هخامنشی را تصرف نمود و به مدت هفت سال در ایران حکومت کرد.

طبق بررسی های انجام گرفته اسکندر مقدونی تخت جمشید را به آتش کشیده است اما دو روایت در این مورد وجود دارد، یک مورد این است که عمل اسکندر عمدی بوده است و مورد دیگر آتش سوزی تخت جمشید را به معشوقه ی اسکندر منتسب می کند که اسکندر به تحریک معشوقه اش، تخت جمشید را به آتش کشاند. (به تلافی آتش کشیدن آتن توسط خشایار شاه)

به هر حال با وجود اینکه بنای تخت جمشید دچار آتش سوزی شده است اما ابهت و عظمت خود را حفظ کرده و با گذشت قرن ها همچنان مردم از سراسر دنیا به شیراز سفر می کنند تا بتوانند تخت جمشید را با چشمان خودشان ببینند.

اگر بر روی لوکیشن نگاه کنید پاسارگاد (مقبره ی کوروش کبیر) در نزدیکی مجموعه ی تخت جمشید واقع شده است و این دو مکان تاریخی حدود یکساعت با یکدیگر فاصله دارند، بدین منظور می توانید برنامه ی بازدید از این دو مکان تاریخی را در یک روز تنظیم کنید تا وقت کم نیاورید و بتوانید از سایر مکان های دیدنی استان فارس نیز دیدن کنید.