غذای خانگی سه سار چیتگر

آشنایی با بیماری ویروسی تبخال - ژولی پولی

آشنایی با بیماری ویروسی تبخال

آشنایی با بیماری ویروسی تبخال

15 دی 1397

آیا شما هم اطراف دهانتان شروع به سوزش کرده و تاولی دارای مایع روی آن نمایان شده است؟ آیا شما هم در شرف جشن عروسی یا میهمانی، زیبایی لب خود را بر اثر یک مهمان نخوانده زشت به نام تبخال از دست داده اید؟

با بخش سلامت سایت ژولی پولی همراه باشید تا شما را با بیماری تبخال آشنا کنیم.

تبخال به انگلیسی herpes simplex یک بیماری ویروسی است که می تواند در ناحیه لب یا آلت تناسلی ظاهر شود و مدتی شما را درگیر کند.

تبخال روی بخش های دیگر بدن نیز دیده می شود همچون تبخال لثه، تبخال انگشت، تبخال مری، تبخال چشمی ولی شایعترین نوع تبخال بر روی لب و آلت تناسلی می باشد.

اول از همه این موضوع را در نظر داشته باشید که تبخال یک بیماری واگیردار و مسری است، پس می تواند از طریق روبوسی، استفاده از ظروف مشترک، حوله مشترک و تماس پوستی و … (از ناحیه لب) و از طریق تماس جنسی (از ناحیه آلت تناسلی) منتقل شود.

از علائم تبخال می توانیم به سوزش، خارش و گزگز کردن اطراف یا روی دهان، ظاهر شدن تاول های کوچک، برجستگی های قرمز رنگ بر روی موضع اشاره کنیم.

در دوره ای که خود یا اعضای خانواده تان دچار تبخال شده اید، حتما بهداشت فردی را رعایت کنید و حتی زمانی که می خواهید مسواک بزنید از تماس مستقیم مسواک با لبه های خمیردندان خودداری کنید.

ویروس تبخال درمان قطعی ندارد و هر زمان وارد بدن شما شود، میهمان دائمی بدن شما می شود و تا پایان عمر در بدنتان باقی می ماند، هر زمان سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شود خودش را بروز می دهد.

تبخال

عواملی همچون بروز استرس و فشارهای عصبی، تب، سرماخوردگی، آنفولانزا، ناراحتی های گوارشی، خونریزی های دوران قاعدگی و … که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند و یا هوای خیلی سرد و آفتاب خیلی گرم، می تواند تبخال خاموش شده و مخفی شده در بدن شما را بیدار کند و آرامش شما را سلب کند.

طول دوره ی درمان تبخال ۷ تا ۱۰ روز است، در این دوره سعی کنید از تماس با افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند همچون نوزادان، بیماران سرطانی، مبتلایان به ایدز، افراد گیرنده پیوند عضو، بیماران اگزمای پوستی دوری کنید.

یکی از راه های انتشار تبخال در خود بیمار زمانی است که تاول باز شود و مایع زیر آن به بخش های مختلف صورت منتقل شود، به همین منظور از دستکاری کردن تبخال خودداری کنید و برای درمان آن از پمادهای ضد ویروسی همچون آسیکلوویر استفاده کنید تا روی موضع را خشک کند و طول دوره درمان کوتاه تر شود.

تبخال جزو بیماری هایی است که از طریق روش های خانگی نیز قابل درمان می باشد که شما دوستان عزیز می توانید به مقاله ۶ راهکار ساده برای درمان تبخال مراجعه کنید.