غذای خانگی سه سار چیتگر

آموزش سبزه نارنج برای سفره هفت سین - ژولی پولی

آموزش سبزه نارنج برای سفره هفت سین

آموزش سبزه نارنج برای سفره هفت سین

6 اسفند 1400

پهن کردن سفره هفت سین و چیدن آن یکی از رسوم و سنت های زیبای ایرانیان است که از دیرباز وجود داشته… پای ثابت سفره هفت سین که هیچ سین دیگری نمی شود جایگزین آن کرد سبزه است که نماد زایش، سرسبزی، طراوت و حیات دوباره می باشد.

معمولا دخترخانم ها و بانوان ایرانی از روز درختکاری که ۱۵ اسفند است مشغول سبزه سبز کردن می شوند و از انواع حبوبات همچون ماش، گندم، عدس و … استفاده می کنند.

اما چند سالی است که به دلیل اسراف و دور ریختن مقدار زیادی از دانه های خوراکی و حبوبات و آب تصفیه شده ای که برای پرورش آنها مصرف می شود، طرفداران محیط زیست پیشنهاد کرده اند از دانه هایی برای سبزه انداختن استفاده کنیم که بعدها قابل انتقال به باغچه های پارک ها یا حیاط های خانه ها باشند، دارای طول عمری طولانی بوده و تبدیل به نهالی زیبا شوند و با این کار بتوانید موجب زیبایی محیط زیست شده و در کاهش آلودگی هوا سهیم شوید.

امروز در سایت ژولی پولی یک پیشنهاد بسیار جالب برای سبزه سبز کردن داریم، چون از سبزه ی سفره ی هفت سین که نمی شود گذشت و در ضمن اسراف کردن هم کار درستی نیست!

در فصل زمستان که انواع مرکبات همچون لیمو شیرین، پرتقال، نارنج  را به عنوان میوه مصرف می کنید بد نیست پس از نوش جان کردن میوه ها، هسته ی آنها را نگه دارید.

البته ما در این مقاله می خواهیم به طرز تهیه سبزه نارنج اشاره کنیم، ولی تهیه ی سبزه سایر مرکبات هم مشابه با سبزه نارنج است.

سبز کردن هسته نارنج
مراحل سبزه نارنج

از همین الان شروع کنید چون روز درختکاری برای آماده کردن سبزه ی نارنج خیلی دیر است.

پس از نوش جان کردن یک نارنج هسته های آن را دور نریزید، هسته ها را به مدت دو شبانه روز در آب بخیسانید. سپس پوست روی هسته ها را جدا کنید بطوری که آسیبی به مغز آن وارد نشود.

جدا کردن پوسته از روی هسته موجب می شود، هسته ی نارنج سریعتر جوانه بزند.

بعد از جدا کردن پوسته ی روی هسته، هسته های بدون پوست نارنج را به مدت یک شبانه روز مجددا در آب بخیسانید.

گلدانی را انتخاب کنید که کف آن سوراخ داشته باشد (تا در زمان آبیاری، آب اضافی از زیر گلدان خارج شود)

خاک باغچه یا خاک برگ را در داخل گلدان بریزید و هسته های نارنج را روی سطح خاک بچینید و حدود نیم سانت خاک بر روی هسته های نارنج بریزید.

چند روز اول با اسپری آب سطح خاک را چندین باز خیس کنید و روی خاک را با پلاستیک بپوشانید.

در تایم هایی از روز گلدان را در مکانی آفتابگیر قرار دهید تا به جوانه زدن هسته های نارنج کمک کند.

هسته های نارنج کند رشد هستند و حدود ۱۴ تا ۳۰ روز طول می کشد تا جوانه بزنند.

برای درست کردن سبزه نارنج باید صبور باشید و از اواخر بهمن ماه دست بکار شوید تا دیر نشود.

پس از سیزده بدر می توانید سبزه نارنج را به محیط حیاط، باغ، پارک انتقال دهید و در باغچه بکارید تا طی چند سال بعد شاهد رویش درخت های نارنج باشید.