غذای خانگی سه سار چیتگر

۵ روش خودآزمایی پستان جهت تشخیص سرطان سینه - ژولی پولی

۵ روش خودآزمایی پستان جهت تشخیص سرطان سینه

۵ روش خودآزمایی پستان جهت تشخیص سرطان سینه

22 فروردین 1398

یکی از شایع ترین انواع سرطان ها در بین بانوان، سرطان سینه است که اگر این بیماری درون بیمار رشد کند می تواند منجر به قطع عضو یا مرگ در بین مبتلایان به بیماری شود.

یکی از راه های تشخیص زودرس سرطان پستان خودآزمایی پستان و یا معاینه آن توسط خود فرد است. در واقع این روش هزینه اقتصادی ندارد و در هر ماه تنها ۱۵ دقیقه وقت جهت انجام آن لازم است. لازم به ذکر است ۷۰ درصد سرطان های پستان طی معاینه پستان توسط خود فرد کشف می شوند. البته این نوع معاینه نمی تواند جایگزین معاینه بالینی توسط پزشک یا ماموگرافی شود، لکن در فاصله مراجعات پزشکی، فرد را محافظت می کند. بنابریان، معاینان منظم در فواصل ۶ تا ۱۲ ماه توسط پزشک و انجام ماموگرافی طبق نظر پزشک، باید همراه با خودآزمایی پستان انجام شود.

خودآزمایی باید در روزهای معینی در هر ماه به روش مشخصی انجام شود، خانم ها باید از سن  سالگی به خودآزمایی را انجام دهند و بهترین زمان انجام معاینه  تا  روز پس از پایان عادت ماهیانه است. به عبارت دیگر حدود روز نهم یا دهم از شروع عادت ماهیانه، زمان مناسبی برای انجام معاینه است. در این زمان پستان ها کمترین حساسیت و سنگینی را دارند، در نتیجه انجام معاینه راحت تر و نتیجه دقیق تر است.

خودآزمایی سرطان سینه

 ۵ روش انجام خودآزمایی پستان جهت تشخیص سرطان سینه:

۱٫مقابله آینه بایستید، دستهایتان را محکم به کمرتان فشار دهید و شانه هایتان را به جلو بیاورید.

توجه داشته باشید که:
سایز، شکل و رنگ پستان ها به صورت همیشگی باشد.
پستان ها به طور مساوی بدون هیچگونه ورم یا توده ای مساوی باشند.

در صورت مشاهده هرگونه تغییراتی مانند ذیل با پزشک خود مشورت کنید:
برجستگی، فرورفتگی یا جمع شدگی پوست
تغییر ظاهری نوک پستان (فرورفتگی نوک پستان)
قرمزی و خارش نوک پستان همراه با پوسته پوسته شدن و ترک خوردن آن

۲٫ حال دست ها را بالا برده و به هر گونه علامت های غیرعادی مشابه توجه کنید.

۳٫ به همان وضعیت قبل پستان ها را از نظر ترشح در نوک پستان که ممکن است بصورت مایع آبکی، شیری رنگ، زرد رنگ یا حتی مانند خون باشد را مورد معاینه قرار دهید.

بیماری سرطان پستان

۴٫ در این مرحله به پشت بخوابید و از دست راست برای معاینه پستان چپ و از دست چپ برای معاینه پستان راست استفاده کنید. با قسمتنرم بند آخر انگشتان دست مقابل، تمام پستان را معاینه کنید. سعی کنید با حرکات کوچک دایره ای، بافت پستان را کاملا حس کنید. برای تشخیص دقیق، از سه سطح فشار استفاده کنید اول با فشار کم، بافت نزدیک به پوست را بررسی کنید. با فشار متوسط بافت درونی را حس کنید و در نهایت با فشار بیشتر، به بررسی بافت نزدیک به قفسه بپردازید.
برای حرکت در طول پستان پیشنهاد می شود که جهت حرکت خود را از بالا به پایین انتخاب کنید. اول از زیر بغل تا وسط جناغ را در نظر بگیرید و بافت پستان را از بالا به پایین در مسیر آن بررسی کنید، فراموش نکنید که در حین آزمایش، باید همه پستان بررسی شود و حتی بهتر است کمی بالا و پایین آن را نیز مورد آزمایش قرار دهید. یعنی حد پایین و بالای پستان را دنده ها و استخوان ترقوه (زیر گردن) در نظر بگیرید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این شیوه بررسی، برای بعضی از خانم موثر بوده است.

۵٫ در این روش در حالت نشسته یا ایستاده پستان های خود را معاینه کنید که این کار بهتر است در حمام و در حالیکه دست ها صابونی هستند انجام شود.
خانم ها این روش معاینه را به دلیل آسانی بشتر انجام می دهند، که می توانید همانند روش ۴ تمام ناحیه پستان را مورد بررسی قرار دهید.