غذای خانگی سه سار چیتگر

چگونه مزاج یا طبع خود را تشخیص دهیم - ژولی پولی

چگونه مزاج یا طبع خود را تشخیص دهیم

چگونه مزاج یا طبع خود را تشخیص دهیم

27 تیر 1398

در چند سال اخیر که طب سنتی رواج یافته و بیش از پیش فرا گیر شده است و حتی پزشکان طب سنتی به صورت تخصصی فعالیت می کنند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که بارها برایتان پیش آمده که از طبع یا مزاج شناسی و مزاج های بلغمی، سوداوی، صفراوی و دموی چیزهایی شنیده باشید ولی هنوز نمی دانید اینها چه هستند و چگونه می توانید بدون مراجعه به پزشک طب سنتی، طبع خود را تشخیص دهید.

با مجله خبری ژوی پولی همراه شوید تا خیلی ساده شما را با مفهوم مزاج شناسی و تشخیص مزاجتان آشنا کنیم:

همانطوری که می دانید عناصر موجود در جهان شامل باد، آب، خاک و آتش می باشند که به آنها عناصر اربعه می گویند.

هر کدام از این عناصر خاصیتی دارند:

  1. آتش خاصیت گرم دارد.
  2. خاک خاصیت سرد دارد.
  3. باد خاصیت خشک دارد.
  4. آب خاصیت تر دارد.

چهار مزاج اصلی و چهار مزاج مرکب وجود دارد.

مزاج های اصلی شامل سرد، گرم، خشک و تر هستند.

خصوصیات-روانی-افراد-براساس-طبع

مزاج های مرکب که شامل ترکیب دو مزاج اصلی می شوند:

  1. صفراوی: مزاج گرم و خشک
  2. دموی: مزاج گرم و تر
  3. سوداوی: مزاج سرد و خشک
  4. بلغمی: مزاج سرد و تر

علاوه بر ۸ مزاجی که در بالا گفته شد، مزاج معتدل نیز وجود دارد.

حال چگونه تشخیص دهیم طبع ما صفراوی، دموی، سوداوی یا بلغمی است؟

صفراوی: اگر از نظر چهره زرد رنگ، کم مو و لاغر اندام هستید ولی بدنتان عضلانی است، از نظر خصوصیات اخلاقی تیزبین، پرخاشگر، حساس، آینده نگر، پر حرف و پر انرژی هستید و میل جنسی بالایی دارید و با غذاهایی با طبع سرد و تر همچون خیار، انار، آلو، هندوانه، دوغ و ماست میانه ی خوبی دارید مزاج شما صفراوی است.

دموی: اگر از نظر چهره سرخ و برافروخته هستید، بسیار عرق می کنید و چاق هستید و بدنتان عضلانی است، از نظر خصوصیات اخلاقی خوش اخلاق، شجاع، دارای اعتماد به نفس بالا، هوش بالا، اهل عشق و دارای میل جنسی بالایی هستید و با خوراکی هایی با طبع سرد و خشک همچون توت، غوره، سنجد، پرتقال، نارنگی، برنج، لیمو میانه ی خوبی دارید مزاج شما دموی است.

سوداوی: اگر بدنی لاغر بدون عضله دارید، سفیدی چشمانتان کدر است و پر مو هستید، از نظر اخلاقی منظم، بدبین، انتقام جو، تیزبین، نگران و وسواس و دارای میل جنسی بالایی هستید و با غذاهایی که طبع تر و گرم دارند همچون آب نارگیل، گوشت مرغ، لوبیا، کشمش، فندوق، ترب، گوشت بره، آلو شیرین ارتباط خوبی دارید، مزاج شما سوداوی است.

بلغمی: اگر بدن چاقی دارید که بیشتر آن چربی است، پوستی سفید دارد و موهایتان زود سفید شده است، از نظر اخلاقی حسابگر، منطقی، اهل ساز، فراموش کار، استعداد کم در یادگیری، میل جنسی کمی دارد و با غذاهایی همچون گردو، پنیر، گوشت مرغ، آبگوشت، رازیانه، آویشن، دارچین و سیر ارتباط خوبی دارید بلغمی مزاج هستید.