غذای خانگی سه سار چیتگر

غار کتله خور شگفت انگیزترین غار آهکی خاورمیانه - ژولی پولی

غار کتله خور شگفت انگیزترین غار آهکی خاورمیانه

غار کتله خور شگفت انگیزترین غار آهکی خاورمیانه

14 بهمن 1397

اگر به دنبال یک سفر اسرارآمیز و هیجان انگیز به یکی از نقاط ایران هستید، غارنوردی در استان زنجان و بازدید از غار کتله خور می تواند تجربه ای به یادماندنی برای شما دوستان عزیز به ارمغان آورد.

شاید شما تجربه سفر به غار علیصدر همدان را داشته باشید ولی غار کتله خور با غار علیصدر متفاوت است البته انتهای غار کتله خور به غار علیصدر منتهی می شود. غار علیصدر، غار آبی است و برای حرکت در آن باید از قایق استفاده کنید ولی غار کتله خور غار خشکی-آبی است که آهکهای آن خالص است و عبور نور بر روی قندیل ها زیبایی وصف ناپذیری را ایجاد می کند.

اگر چندین ساعت در بین دالان های غار کتله خور قدم بزنید مطمئن باشید حوصله تان سر نمی رود. دیدن استلاگمیت ها (رسوب های مخروط)، استلاکتیت ها (قندیل های بلوری و آویزان)، ستون ها و قندیل های رنگارنگ و تونل های فرعی تنها گوشه ای از زیبایی های وصف ناپذیر غار کتله خور است.

دیدن غاری هفت طبقه که تا بحال ۴ طبقه از آن بیشتر کشف نشده و عنوان انواع ترین ها را دارد در نوع خودش یک سفر تفریحی بی نظیر است. غار کتله خور را می توان شگفت انگیزترین غار آهکی خاورمیانه، طولانی ترین غار جهان، اولین غار آهکی دنیا به شمار آورد.

غار کتله خور

علت نام گذاری غار کتله خور چیست؟

  • کتله به معنای کوه کم ارتفاع است و این غار بر روی کوه هایی قرار گرفته که خورشید از پشت آن ها طلوع می کند و به همین دلیل به آن کتله خور می گویند.
  • در زبان ترکی: کتله به معنی پستی و بلندی و خور به معنی راحتی و آسانی است. کتله خور یعنی پستی و بلندی های راحت و دنج.
  • به کتله خور روستای بدون خورشید و تپه خورشید نیز می گویند.

غار کتله خور در کجا واقع است؟

غار زیبای کتله خور در شهرستان خدابنده استان زنجان واقع است و از اطراف در ۴۱۰ کیلومتری تهران، ۵ کیلومتری شهر گرماب، ۸۰ کیلومتری جنوب قیدار، ۱۷۳ کیلومتری شمال همدان قرار گرفته است.

غار کتله خور زنجان

قدمت غار کتله خور به چه زمانی بر می گردد؟

قدمت این غار به دوره ی سوم زمین شناسی یعنی ۲۷ تا ۳۰ میلیون سال پیش مربوط می شود و با پیدا کردن ۸۰ اسکلت در این منطقه مشخص شد که در ۱۰۰ متر اولیه کتله خور انسان های نخستین سکونت داشته اند.

بخش های دیدنی غار کتله خور شامل چه قسمتهایی می شود؟

کتله خور شامل سه بخش تفریحی، ورزشی و فرهنگی است که دیدن آن برای هر گردشگری لذت بخش است.
بخش تفریحی آن که ۲ کیلومتر است و برای بازدید عموم آزاد می باشد.
بخش ورزشی آن که ۴ کیلومتر است و مخصوص صخره نوردان و غارنوردان می باشد.
بخش فرهنگی که در قسمت جنوبی غار قرار گرفته و برای برگزاری مراسم خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از بخش های غار کتله خور به دلیل شباهت قندیل های آهکی به اشیای اطراف ما نام گذاری شده است که از آن جمله می توانیم به میدان بیستون، میدان چهلستون، تالار عروس، تونل قندیلی، اتاق عقد، نخل سوخته، میدان شمع، عروس و داماد، شتر با جهاز، میدان پنج شیر، پای فیل، میدان مریم مقدس، میدان شیر خوابیده و … اشاره کنیم.

عروس داماد غار کتله خور

مردم محلی افسانه ها و داستان های زیادی را از کتله خور روایت می کنند که اکثریت به دلیل عدم دسترسی به غار در دوران های قدیم بوده است.

غار کتله خور از سال ۱۳۳۱ توسط گروهی از کوهنوردان باشگاه “نیرو راستی” کشف و بازدید شد و در این سالها کاوش های بسیار در غار کتله خور انجام شده است.

آیا اقامت در منطقه کتله خور برای گردشگران وجود دارد؟

مجموعه تفریحی کتله خور شامل سوئیت، رستوران، کافی شاپ، فروشگاه، جایگاه بنزین و CNG و … و امکاناتی جهت اسکان شبانه گردشگران می باشد.

اگر برای ایام نوروز دنبال یک سفر تفریحی هیجان انگیز می گردید ما در سایت ژولی پولی سفر به غار کتله خور را به شما توصیه می کنیم، حتما به کتله خور سفر کنید و این همه زیبایی را با چشمان خود نظاره گر شوید.