غذای خانگی سه سار چیتگر

ساز خوش صدای ایرانی عود یا بربط - ساز عود - ساز بربط - عود - بربط

ساز خوش صدای ایرانی عود یا بربط

ساز خوش صدای ایرانی عود یا بربط

12 شهریور 1397

تیم بزرگ ژولی پولی در ادامه مبحث معرفی آلات موسیقی قصد دارد، یکی از قدیمی ترین سازهای موسیقی ایران به نام بربط یا عود را به شما بازدید کننده ی محترم معرفی کند.

با ما همراه باشید:

عود یا بربط با فرمتی شبیه به گلابی، دارای بدنه ای از جنس درخت توت یا آبنوس است و نسبت کاسه با دسته از لحاظ اندازه کاملا متفاوت می باشد، به طوری که دسته ی ساز کوتاه و اندازه کاسه ی آن بزرگ است.

در تاریخ کشورمان بارها اسم این ساز آمده است، اما امروز عود به یکی ازبخش های اصلی موسیقی کشورهای عربی و قسمت های شمال آفریقا مانند: مصر، مراکش، الجزایر درآمده است.

علت انتخاب نام بربط برای این ساز:

عده ای معتقدند که اسم آن از واژه بط به معنای مرغابی به دسته آمده است، زیرا شکل ساز شبیه مرغابی می باشد که گرد ن کوچک و سینه ی جلو آمده دارد.

عده ای دیگر معتقدند که نام آن از آهنگساز و نوازنده ی مشهور دربار خسرو پرویز به نام (باربد) گرفته شده است.

نوع صدای ساز بم می باشد و به دلیل صدای دل انگیز و زیبای آن مورد استفاده در گروه های موسیقی به صورت گروه نوازی و تک نوازی است.

ساز ایرانی عود یا بربط

استاد عبدالوهاب شهیدی یکی از نوازندگان فقید ساز عود

 

بربط یا عود به دلیل کمتر دیده شدن در موسیقی کشورمان تا حدود زیادی به اعراب نسبت داده می شود و انحصار آن به مدت صد سال در دست آنان بوده است.

اسامی نوازندگان بربط: عبدالوهاب شهیدی، حسین بهروزی نیا از گروه (دستان)، اردشیر کامکار از گروه (کامکارها)، فرید العترش(خوانده و نوازنده ی مشهور مصر و جهان عرب) را می توان اشاره کرد.

اجزای ساز عبارتند از :

(پل، خرک ، سیم گیر، صفحه رو، شیطانک، دسته و سرپنجه)

بربط معمولا ۱۰ سیم دارد که به صورت دو به دو با یکدیگر کوک می شوند.

جنس مضراب بربط (عود): در زمان های گذشته و در حال حاضر خیلی از نوازندگان بزرگ از پر پرندگان بزرگ چثه استفاده می کنند، اما مضراب هایی از جنس پلاستیک نرم هم بسیار متداول هستند و نوازندگان با استفاده از آن ها عمل مضراب زنی با استفاده از انگشتان دست راست یا چپ بنا بر (چپ کوک) و (راست کوک) بودن ساز را انجام می دهند.