غذای خانگی سه سار چیتگر

آشنایی با بیماری دیابت و انواع آن - ژولی پولی

آشنایی با بیماری دیابت و انواع آن

آشنایی با بیماری دیابت و انواع آن

14 خرداد 1398

دیابت یک اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است که عواملی همچون عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز آن نقش دارند. در حالت طبیعی، غذا در معده تبدیل به گلوکز یا قند خون می شود. قند از معده وارد جریان خون می شود. لوزالمعده (پانکراس) هورمون انسولین را ترشح می کند و این هورمون باعث می شود قند از جریان خون وارد سلول های بدن شود. در نتیجه مقدار قند خون در حد طبیعی و متعادل باقی می ماند.

ولی در بیماری دیابت، انسولین به میزان کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین  موجود قادر نیست تا وظایف خود را به درستی انجام دهد، در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون نمی تواند به طور موثری وارد سلول های بدن شود و مقدار آن بالا می رود.

دیابت چیست

انواع دیابت:

  • دیابت نوع ۱: در این دسته از مبتلایان، تولید انسولین در بدن بطور کلی قطع می شود، در نتیجه قند موجود نمی تواند وارد سلول ها شده و انرژی بدن را تامین کند و همین مساله افزایش شدید قند خون را سبب می شود. حدود ۵ تا ۱۰ درصد کل دیابتی ها را، مبتلایان دیابت نوع ۱ تشکیل می دهند.
  • دیابت نوع ۲: در این دسته از مبتلایان، بدن نسبت به انسولین مقاوم می شود. در این حالت انسولین ترشح شده تاثیری بر روی جذب قند ندارد و یا ترشح آن به میزان کافی صورت نمی گیرد.
  • دیابت حاملگی: حدود ۴ درصد از کل بانوان در طول زمان بارداری موقتا به این نوع دیابت مبتلا می شوند که از انواع دیابت ۱ و ۲ متفاوت است. این نوع دیابت اغلب ظرف مدت کوتاهی پس از پایان دوره بارداری از بین می رود، اما کنترل آن طی دوران بارداری اهمیت بسیاری دارد. در صورت عدم کنترل قند خون، عوارض متعددی مادر و جنین را تهدید می کند. درمان دیابت بارداری با تزریق انسولین صورت می گیرد و مصرف داروهای کاهنده قند خون طی دوران بارداری ممنوع است.