غذای خانگی سه سار چیتگر

آشنایی با بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو - ژولی پولی

آشنایی با بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو

آشنایی با بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو

26 تیر 1398

چند سالی است که با آمدن فصل تابستان و هوای گرم، خبرهای نگران کننده ای در مورد بیماری تب کریمه کنگو می شنویم و حتی گزارش هایی در مورد ابتلای هموطنانمان در جنوب کشور به گوش می رسد.

اما تب کریمه کنگو چیست؟ چه علائمی دارد؟ چرا چنین نامی برای این بیماری در نظر گرفته شده است؟ آیا این بیماری درمان دارد؟ روش ابتلا و انتقال آن چگونه است؟ و …

شاید برای شما هم سوالات زیادی در مورد این بیماری تاکنون مطرح شده باشد که نتوانسته باشید پاسخ سوال های خود را بیابید. با بخش آشنایی با بیماری های مجله خبری ژولی پولی همراه باشید تا شما را با بیماری کریمه کنگو آشنا کنیم.

بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو جزو بیماریهایی است که عموما مختص دام و حیوانات است ولی انتقال آن از حیوان به انسان هم مشاهده شده است.

آشنایی-با-بیماری-تب-کریمه-کنگو

علت نامگذاری بیماری تب کریمه کنگو:

نخستین بار علائم بیماری تب خونریزی دهنده در جزیره ی کریمه اوکراین شناسایی شد و پس از سالها در جمهوری دموکراتیک کنگو دیده شد، به دلیل اینکه علائم این بیماری ها مشاهده بودند به این صورت نامگذاری شد.

نام انگلیسی تب کریمه- کنگو:

تب خونریزی دهنده کریمه – کنگو : Crimean Congo Haemorrhagic Fever (CCHF)

این بیماری بیشتر در کدام مناطق دیده شده است؟

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در خاورمیانه، اروپای شرقی، آفریقا، هند و چین دیده شده است.

این بیماری نخستین بار در سال ۹۶ در ایران دیده شده و در شهرهای سمنان، مازندران، سیستان و بلوچستان، اصفهان، هرمزگان و کرمانشاه تا بحال مواردی مشاهده شده است.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو هستند؟

کشاورزان، دامپروان، کارگردان کشتارگاه ها، دامپزشکان، افرادی که در ارتباط فرد مبتلا یا لاشه ی دام مبتلا بوده اند.

علایم ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو چیست؟

این بیماری واگیردار است ولی سر منشا ابتلا به آن گزش کنه می باشد. از علایم ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو می توانیم به تب، گردن درد، درد چشم، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، گلودرد، درد عضلانی، افزایش ضربان قلب، خونریزی داخلی بطوری که از روی پوست قابل مشاهده باشد و … اشاره کنیم.

چکار کنیم از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در امان باشیم؟

گوشت را از مراکز معتبر که تاییدیه اداره بهداشت دارند تهیه نمایید. پس از تهیه گوشت حتما چند ساعت آن را در فریزر قرار دهید تا ویروس آن کشته شود. پختن کامل گوشت می تواند در از بین بردن ویروس بیماری موثر باشد.

اگر جزو افرادی هستید که مسئول کشتار دام هستید، حتما از دستکش استفاده کنید چون در صورتی که دستتان کوچکترین خراشی داشته باشد و حیوان مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو باشد بیماری به شما منتقل خواهد شد.

پزشکان و دامپزشکان و افرادی که احتمال برخورد با شخص مبتلا به بیماری را دارند باید حتما از دستکش و روپوش و … استفاده کنند تا بیماری از حیوان با انسان مبتلا به بیماری به آنها منتقل نشود.