غذای خانگی سه سار چیتگر

آشنایی با بیماری تنفسی آسم- آسم چیست؟- بیماری ریوی- بیماری تنفسی- آسم- بیماری آسم- تنگی نفس

آشنایی با بیماری تنفسی آسم

آشنایی با بیماری تنفسی آسم

6 آذر 1397

زندگی های صنعتی و آلودگی هوا تاثیر زیادی بر شیوع بیماری های تنفسی و ریوی همچون آسم دارند. امروز ژولی پولی قصد دارد در بخش بیماری ها شما را با بیماری آسم آشنا کند. با ما همراه باشید…

آسم چیست؟

کلمه آسم (ASTHMA) از زبان یونانی گرفته شده که معنی آن تنگی نفس است. عبارت است از یک بیماری مزمن همراه با حملات مکرر خس خس و تنگی نفس.

همچنین می توان گفت: آسم بیماری مزمنی است که در آن تنگی نفس به علت ورم لوله های تنفسی به وجود می آید و اگر این ورم درمان شود تنگی نفس هم از بین می رود. این بیماری در تمام سنین می تواند وجود داشته باشد  اما ۵۰% از موارد، کودکان زیر ۱۰ سال هستند. آسم بیشتر در پسران رخ می دهد تا دختران، اما در آسمی که در سنین بزرگسالی آغاز می شود زنان سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهند.

آسم چیست

آسم یک نوع اختلال تنفسی است که در آن نفس کشیدن و بخصوص بازدم سخت می شود. زمانیکه شما عمل دم را انجام می دهید هوای تازه وارد بینی و حلق شما شده و سپس توسط نای و ساختارهای لوله مانندی که اصطلاحا نایژه نامیده می شود وارد ریه ها می شود. زمانیکه شما عمل بازدم انجام می دهید، هوا از طریق همان ساختارها خارج می شود در هنگام ابتلای یک فرد به آسم لوله های تنفسی حساس می شوند و ممکن است به دود، گرده گلها، گرد و غبار، مواد حساسیت زا یا سایر عوامل تشدید کننده، واکنش نشان دهند. در یک بیماری آسمی، مجاری تنفسی سفت و محکم، ملتهب و متورم شده اند. زمانیکه مجاری تنفسی واکنش نشان می دهند یا ملتهب می شوند، تنگ می شوند. همین عامل سبب می شود که عمل تنفس و ورود هوای تازه و خروج هوا سخت شود.

بسیاری از کسانی که در بزرگسالی مبتلا به آسم می شوند، در دوران کودکی گاهی اوقات مشکلات تنفسی داشته اند.

گاهی اوقات افراد زمانیکه بسیار کوچک هستند مبتلا به آسم بوده و بعد از رشد سنی، بیماریشان برطرف می شود. ولی امکان دارد باز در مراحل دیگر زندگیشان به آن مبتلا شوند.