غذای خانگی سه سار چیتگر

آشنایی با انواع آکنه یا جوش صورت - ژولی پولی

آشنایی با انواع آکنه یا جوش صورت

آشنایی با انواع آکنه یا جوش صورت

14 فروردین 1398

دنبال تغییرات هورمونی دوران بلوغ، یکی از شایع ترین مشکلات نگران کننده که نوجوانان با آن روبرو هستند، جوش (آکنه) است.

آکنه نوعی بیماری پوستی است که اکثرا روی صورت به وجود می آید و گاها شانه، پشت و سینه را درگیر می کند.

عوارض اجتماعی جوش گاهی می تواند مهم تر ار سلامت جسمی فرد باشد. عواملی که تصور می شود در شکل گیری آکنه نقش دارند عبارتند از: افزایش تولید چربی (سبوم)، انسداد، منافذ سبابه (غدد چربی) و باکتری (پروپیونی باکتری آکنه)، در دوران نوجوانی و بلوغ سطح هورمون های جنسی بالا می رود و می تواند موجب افزایش ترشح چربی از غدد چربی (سبابه) پوست شود.

به دنبال افزایش ترشح چربی، مجرای غدد چربی مجاور فولیکول مو بسته شده و محیط مناسبی برای رشد باکتری های به دام افتاده و ایجاد عفونت ثانویه می شود که نتیجه این فعل و انفعالات، پاسخ التهابی شدید و ایجاد جوش (آکنه) است.

جوش ها به دو دسته غیرالتهابی یا کومدون ها (سرسفیدها و سرسیاه) و التهابی (با قرمزی، برجستگی کوچک پوستی کمتر از نیم میلی متر غیر چرکی و چرکی، ندول و کیست) تقسیم می شوند.

انواع آکنه

سه نوع رایج جوش وجود دارد که اغلب ترکیبی از آنها در فرد مبتلا وجود دارد:

  • سرسفیدها هنگامی شکل می گیرند که افزایش چربی غدد سبابه سبب انسداد منافذ غدد چربی شود. سرسفیدها زیر پوست قرار دارند و در صورت اضافه شدن عفونت ثانویه تبدیل به جوش های التهابی می شوند و می توانند به صورت ضایعات برجسته کوچک غیرچرکی و چرکی و یا ضایعات بزرگ (ندول و کیست) ظاهر شوند.
  • سرسیاه ها زمانی شکل می گیرند که ترشحات چربی غدد چربی (سبابه) به طور مستقیم در معرض هوا قرار گرفته و اکسیده می شوند و به این ترتیب رنگ سیاه به خود می گیرند.
  • آکنه کیستی، شدیدترین شکل آکنه است. این توده های حساس ملتهب زیر پوست، قابل خارج کردن نیستند و نباید سعی در تخلیه آنها کنید. آکنه های کیستی می توانند جای جوش ایجاد کنند و شما نباید با فشار دادن، مالش دادن و دست کاری جوش های صورت خود، احتمال ایجاد جای جوش را افزایش دهید. آکنه یک بیماری قابل درمان است و شما می توانید با درمان دارویی توسط پزشک نتیجه بهتری به دست آورید.

شواهدی مبنی بر اینکه رژیم غذایی یا عدم رعایت صحیح بهداشت سبب ایجاد آکنه شود، وجود ندارند. اگر برای شما کاملا ثابت شده است که غذاهای خاصی باعث بدتر شدن آکنه شما می شود، بهتر است از خوردن آن غذاها پرهیز کنید، همچنین در خانه اقداماتی می توان انجام داد تا نگرانی نوجوان کاهش یابد.